Αναδημοσίευση από www.huffpost.gr
Δημήτρης Μπαλής
Ο Μάιος είναι σημαδιακός μήνας και ειδικά η 28η Μαΐου για την AEGEAN. Μια μέρα πριν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, το 1453, η ελληνική αεροπορική εταιρεία, σχεδόν πεντέμιση αιώνες μετά, έχει ξεκινήσει τη δική της άλωση των αιθέρων.
Οι γιορτές θα έχουν ποικίλο χαρακτήρα, γι’ αυτό το σημαντικό ορόσημο, πλησιάζοντας προς την επετειακή μέρα. Ωστόσο, εμείς, είχαμε την ευκαιρία να γιορτάσουμε νωρίτερα αυτό το γεγονός, πηγαίνοντας στο Ντουμπάι, εκεί όπου η εταιρεία ξεκίνησε να επιχειρεί από τις 11 Νοεμβρίου 2023, με 6 πτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο και 4-5 τη θερινή. Και ξέρετε γιατί; Επειδή η υψηλή τουριστική περίοδος, λόγω ζέστης, είναι από τον Οκτώβριο έως και τον Μάιο.
Στο Ντουμπάι συνδυάσαμε δύο οράματα. Εκείνο του αείμνηστου Θεόδωρου Βασιλάκη, που παρέλαβε το πρώτο ιδιόκτητο αεροσκάφος, ένα Avro RJ100 στις 30 Απριλίου του 1999 (επισήμως η AEGEAN ξεκίνησε να επιχειρεί στις 28 Μαΐου) και εκείνο του Μάκτουμ μπιν Ρασίντ αλ Μάκτουμ, που ανέλαβε πρωθυπουργός το 1971, όταν δημιουργήθηκαν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, με το Ντουμπάι να αποτελεί ένα από τα 7 μέλη. Ο σεΐχης επιχείρησε να αλλάξει την ιστορία του τόπου και έκανε την αρχή, ωστόσο οι κορυφαίες αλλαγές συντελέστηκαν ουσιαστικά τα τελευταία 25 χρόνια, ειδικά από το 2006 που ανέλαβε τα ηνία της χώρας ο αδερφός του Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ αλ Μάκτουμ και, πλέον, ουδείς γνωρίζει το πόσα χρόνια ακόμα θα ανοικοδομείται και θα μεταμορφώνεται το Ντουμπάι.
Δύο ξεχωριστά οράματα, με διαφορετικό οικονομικό βάρος, το ένα που φθάνει τα αρκετά δισεκατομμύρια και το άλλο τα πολλά τρισεκατομμύρια, το ένα στον αέρα -κατ’ ουσίαν- και το άλλο επί γης, που δημιουργούν τον δικό τους μύθο.
Το όραμα για την AEGEAN και η «εκτόξευση»
Η διάδοχη κατάσταση του Θόδωρου Βασιλάκη, ο γιος του Ευτύχιος Βασιλάκης, από τη θέση του προέδρου από το 2018, έβαλε την εταιρεία σε νέα τροχιά, μαζί με τον Δημήτρη Γερογιάννη, διευθύνοντα σύμβουλο, και από την πρώτη μέρα ηγετικό στέλεχος της εταιρείας, με την αρωγή πολλών ικανών στελεχών. Παραγγελίες δεκάδων νέων αεροσκαφών αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ραγδαία ανάπτυξη νέων προορισμών και πολλαπλασιασμός δρομολογίων, Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης πιλότων και πληρωμάτων που θα λειτουργήσει εντός του 2024 στη βάση της εταιρείας, στο αεροδρόμιο της Αθήνας, υποτροφίες εκπαίδευσης και τόσα άλλα, έχουν δημιουργήσει έναν ισχυρό ιστό μιας ανθρωποκεντρικής εταιρείας, ιστό από τον οποίο μόνο αν θέλεις μπορείς να… ξεφύγεις. Έλα όμως που δεν θέλεις εύκολα. Και είναι πολλά τα γιατί…
Ο Δημήτρης Γερογιάννης έχει τις εξηγήσεις. Ο ίδιος μας είπε: «Το μισό και πλέον της εταιρείας είναι πληρώματα. Η εταιρεία ήρθε ως αποτέλεσμα κάποιων παραγόντων, ξεκινώντας από το όραμα του Θόδωρου Βασιλάκη και με συνεργασίες. Ο Ευτύχιος Βασιλάκης με ξεκάθαρο μυαλό και στρατηγικές και οι μέτοχοι, ειδικά τα 4 πρώτα χρόνια, έπαιξαν μεγάλο ρόλο. Και βέβαια οι εκατοντάδες άνθρωποι από την πρώτη μέρα. Την ιστορία τη φτιάχνουν οι παρέες. Και στην AEGEAN βρέθηκαν πολλοί, καλής ποιότητας άνθρωποι, μαζί. Θέλουμε πάνω από όλα ανθρώπους και μετά εργαζόμενους με δεξιότητες, με ήθος, ενσυναίσθηση και συνεργασία. Γι’ αυτό και φθάσαμε τα 3.500 άτομα».
Ωστόσο, αυτή η διαδρομή έως σήμερα δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Τα λόγια του Δημήτρη Γερογιάννη είναι αφοπλιστικά: «Κάποιοι θέλησαν να μας διαγράψουν το 2009 με την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής και το 2014 με τη είσοδο της Ryanair στην Ελλάδα. Τελικά διαψεύστηκαν. Σεβόμαστε τον ανταγωνισμό, αλλά δεν τον φοβόμαστε».
Με αφετηρία αυτά τα 25 χρόνια «αυτό που κοιτάμε τώρα είναι η επόμενη μέρα. Έχουμε εξαιρετικά στελέχη και είμαστε σίγουροι για το αύριο», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN που χαρακτήρισε μεγάλης σημασίας την παραγγελία 50 νέων αεροσκαφών Airbus neo και 4 επιπλέον με μεγάλη εμβέλεια, προκειμένου η εταιρεία να πάει πιο μακριά σε Αφρική, Αραβικό Κόλπο και Ευρασία, προσφέροντας έναν άλλο τύπο προϊόντος με δορυφορικό ίντερνετ, λιγότερες θέσεις και περισσότερες υπηρεσίες.
«Κάνοντας λελογισμένα βήματα μεγαλώνουμε με υγιή τρόπο. Δεν κάναμε σμικρύνσεις ούτε και ανθρωποθυσίες στις κρίσεις. Είμαστε πολύ κοντά στα εγκαίνια του κτηρίου 56 που είναι το Κέντρο Εκπαίδευσης Πληρωμάτων και ήδη έχουμε πολλούς τρίτους πελάτες. Μεταφέρουμε και την τεχνική βάση σε νέο κτήριο από το 57 στο 56. Και εν γένει δίνουμε μια εικόνα αντάξια της χώρας μας στο εξωτερικό», συμπλήρωσε ο Δημήτρης Γερογιάννης ο οποίος άφησε ανοικτά όλα τα μέτωπα στο επιχειρείν της εταιρείας, ενδεχόμενες εξαγορές -εφόσον προκύψουν ευκαιρίες- και γιατί όχι είσοδος στην εναέρια, ηλεκτρική μικροκινητικότητα.
Τα στελέχη της εταιρείας μιλούν για περιόδους στις οποίες η AEGEAN έκανε μεγάλα βήματα. Η περίοδος 1999-2005 προέβλεπε ανάπτυξη στην Ελλάδα και πτήσεις σε Γερμανία, η περίοδος 2007-2013 έφερε ακόμα μεγαλύτερο δίκτυο προορισμών και νέο στόλο αεροσκαφών, καθώς και την Olympic Air, την περίοδο 2013-2019 η εταιρεία από 30 έφθασε τους 90 προορισμούς εξωτερικού, την περίοδο 2020-2022 άντεξε στην κρίση απόρροια της πανδημίας και την περίοδο 2022-2024 το δίκτυο αναπτύσσεται προς την Ανατολή, με Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία και νέες συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα στοιχεία του 2024, καθώς η εταιρεία πετά σε 47 χώρες και 155 προορισμούς, προσφέροντας 19,5 εκατομμύρια θέσεις και έχοντας 15% παραπάνω χωρητικότητα το διάστημα Απρίλιος – Μάϊος. Βαρύτητα δίνεται και στη βάση της στη Θεσσαλονίκη, αυξάνοντας τους προορισμούς από 9 σε 20, ενώ ξεκίνησε να πετά από το Ηράκλειο προς τη Γερμανία και διευρύνει την τουριστική περίοδο. Με πληρότητες πάνω από 80%, διαφαίνεται αρκετά μεγάλη ζήτηση last minute, με την εταιρεία να προσφέρει δωρεών μετακίνηση για βρέφη και 60% έκπτωση στα παιδιά. Μη ξεχάσω να αναφέρω ότι την περίοδο του Ορθόδοξου Πάσχα, πρώτος προορισμός για τους Έλληνες ταξιδιώτες ήταν το Μαρόκο!
Χρονολογίες – σταθμοί της AEGEAN
1999: Ξεκίνησε πτήσεις με 2 νέα αεροσκάφη Avro RJ-100.
2001: Συγχώνευση με την Cronus Airlines.
2003: Πρώτη φορά οριακή κερδοφορία από την έναρξη των εργασιών.
2005: Εγινε περιφερειακός συνεργάτης της Lufthansa στην Ελλάδα – Προκαταρκτικές συμφωνίες για νέα αεροσκάφη A320 ceo.
2007: Ολοκληρώθηκε η συμφωνία αγοράς και μίσθωσης 25 CEO της οικογένειας αεροσκαφών A320. Εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών με άντληση 135 εκατ. ευρώ μέσω Αρχικής Δημόσιας Προσφοράς.
2010: Μέλος της STAR ALLIANCE
2013: Εξαγορά της Olympic Air.
2014: Πρόσθετη παραγγελία 2 αεροσκαφών A320.
2016: Ξεκινά νέα διαγωνιστική διαδικασία για παραγγελία νέων αεροσκαφών.
2018: Απευθείας παραγγελία στην Airbus για την παράδοση 30 A320neo. Συμφωνίες με εκμισθωτές για 16 επιπλέον νέα αεροσκάφη. Συμφωνία με την Pratt & Whitney για την τροφοδοσία των αεροσκαφών Airbus A320neo με κινητήρες GTF.
2019: Έκδοση 7ετούς Κοινού Ομολογιακού Δανείου συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ, με απόδοση 3,60%. Παράδοση του πρώτου αεροσκάφους A320neo.
2021: Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ.
2022: Ανακοίνωση επένδυσης MRO Facility and Simulator and Training Center (Κέντρο Εκπαίδευσης Πληρωμάτων). Υπηρεσία WiFi on Board και νέα πλατφόρμα ψυχαγωγίας. Πρώτη δοκιμαστική πτήση με χρήση αειφόρου αεροπορικού καυσίμου (SAF).
2023: Συμφωνία μίσθωσης 1 νέου Airbus neo. Ασκησε το δικαίωμα επιπλέον παραγγελίας σε 50 από 46 Airbus.
Το όραμα για το Ντουμπάι – Η κοσμογονία που συντελείται
Βλέποντας τη φωτογραφία ενός ιστορικού κτηρίου, του Toyota Building όπως ονομάζεται, στο άδειο από κτήρια Ντουμπάι, 30 χρόνια πριν, στην έρημο ουσιαστικά, αντιλαμβάνεσαι την κοσμογονία που συντελέστηκε. Το Ντουμπάι μεταμορφώνεται συνεχώς. Ακόμα και σε ουρανοξύστες που λειτουργούν, βλέπεις στην κορυφή γερανούς που τους κάνουν ψηλότερους. Η ανοικοδόμηση είναι εκπληκτική και το διαπίστωσα τόσο πηγαίνοντας από δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας (50 λεπτά από το κέντρο) προς την πόλη, με εκατοντάδες κατοικίες να βρίσκονται υπό κατασκευή, όσο και ανεβαίνοντας στον 124ο όροφο (At the Top) στο ψηλότερο κτήριο του κόσμου, το Burj Khalifa. Εκεί, η πανοραμική θέα 360 μοίρες, σου δίνει μια εικόνα της κοσμογονίας που συντελείται και είμαι βέβαιος ότι αν μετρούσα τα κτήρια και ξαναπήγαινα σε ένα δύο χρόνια θα μετρούσα περισσότερα. Το Burj Khalifa διαθέτει όχι ένα αλλά δύο εκπληκτικά παρατηρητήρια. Το At The Top βρίσκεται στον 124ο και 125ο όροφο και το κορυφαίο At The Top Sky βρίσκεται στον 148ο όροφο – σε ύψος 555 μέτρων από το έδαφος. Εξίσου εκπληκτική θέα έχει και το At.Mosphere, ένα από τα πιο περιζήτητα εστιατόρια του Burj Khalifa.
Το Ντουμπάι είναι ένα από τα επτά Εμιράτα και θεωρείται η μεγαλύτερη πόλη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), με πληθυσμό 3,56 εκατομμύρια (2023) κατοίκους.
Πρόκειται για μια πολυπολιτισμική κοινωνία με μόλις το 5% του συνολικού πληθυσμού να είναι ντόπιοι. Τα ΗΑΕ διοικούνται από μια ομοσπονδιακή κυβέρνηση και τις τοπικές κυβερνήσεις των επτά εμιράτων (The Federal Supreme Council).
Ο σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Ζαγιέτ Αλ Ναϊάν είναι ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας και κυβερνήτης του Αμπού Ντάμπι και ο σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ αλ Μάκτουμ είναι ο κυβερνήτης του Ντουμπάι, που είναι το δεύτερο πλουσιότερο Εμιράτο και θεωρείται η οικονομική πρωτεύουσα των ΗΑΕ, καθώς μεταξύ άλλων έχει και το σημαντικότερο λιμάνι στη Μέση Ανατολή, το Ζεμπέλ Αλί.
Επιπλέον, με την εισαγωγή του Διεθνούς Χρηματοοικονομικού Κέντρου του Ντουμπάι (DIFC) το 2004, το Εμιράτο αναπτύχθηκε ως παγκόσμιος κόμβος για βιομηχανίες υπηρεσιών, όπως η πληροφορική και τα χρηματοοικονομικά.
Το μεγαλύτερο μέρος του ΑΕΠ του Ντουμπάι (πάνω από το 95%) δεν βασίζεται στο πετρέλαιο, όπως τα άλλα Εμιράτα. Μέχρι στιγμής, το πετρέλαιο αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% του ΑΕΠ του και ο τουρισμός παράγει το 20% του ΑΕΠ. Μάλιστα, το ΑΕΠ του Ντουμπάι αυξήθηκε κατά 3,3% μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2023. Στο διάστημα αυτό, οι υπηρεσίες στέγασης και εστίασης αυξήθηκαν κατά 11,1%, ενώ οι υπηρεσίες μεταφοράς και αποθήκευσης αυξήθηκαν κατά 10,9%. Ο τομέας των πληροφοριών και επικοινωνιών αυξήθηκε κατά 4,4%.
Γιατί έχει τουριστικό ενδιαφέρον το Ντουμπάι;
Τέτοιες περιοχές ή τις αγαπάς ή τις μισείς. Ενδιάμεση κατάσταση δεν υπάρχει. Πάντως, μπορείς να βρεις τα πάντα, από το να κάνεις μπάνιο μπροστά στους ουρανοξύστες όλο τον χρόνο, να αγοράσεις ό,τι θέλεις από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, να επισκεφθείς μουσεία όπως το «Μουσείο του Μέλλοντος» (φτιαγμένο από ανοδείδωτο ατσάλι, εξωτερικά καλύπτεται από ποιητικά αποφθέγματα σε αραβική καλλιγραφία).
Μπορείς να κάνεις κλάμπινγκ, kite surfing, wakeboarding, windsurfing και θαλάσσιο σκι, ποδήλατο quad, βόλτες με αερόστατο, sandboarding, ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο, και κάμπινγκ, έως και σαφάρι στην έρημο με οχήματα 4Χ4, φαγητό και σόου (εκπληκτικό αυτός με τις φωτιές) στο Caravanserai Desert.
Τα τεχνητά νησιά και οι μεγαλοπρεπείς ουρανοξύστες, μαζί με την τεράστια μαρίνα είναι ατραξιόν, σε μια περιοχή που από μικρό ψαροχώρι κατάφερε να προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες σε ετήσια βάση, προσφέροντας ένα ιδιαίτερο μείγμα σύγχρονου τρόπου ζωής και αρχαίας αραβικής αύρας. Συχνά αποκαλείται το μαργαριτάρι της Μέσης Ανατολής και λόγω των μαργαριταριών που παράγονται εκεί.
Επίσης, η πόλη είναι γνωστή σε όλο τον κόσμο για τον χρυσό της και μπορείς να πας στο Gold Souk, την παραδοσιακή αγορά που βρίσκεται στην εμπορική περιοχή Ντέιρα.
Ένα από τα πιο εκπληκτικά και διάσημα μέρη που μπορείτε να επισκεφθείτε είναι τα τεχνητά νησιά Palm. Βρίσκονται στις ακτές του Ντουμπάι, και αποτελούνται από το Palm Jumeirah (εκεί έμεινα), το νησί Deira και το Palm Jebel Ali.
Το 2023 επισκέφθηκαν το Ντουμπάι 17,15 εκατ. άτομα, ήτοι +19% σε σύγκριση με το 2022. Το 19% ήταν από τη Δυτική Ευρώπη, το 18% από τη Nότια Ασία, το 16% από τις χώρες Συνεργασίας του Κόλπου, το 13% από τη Ρωσία και την Ανατολική Ευρώπη και το 12% από Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. Tο 2023 σημειώθηκε περίπου 19,43% αύξηση των διεθνών επισκεπτών στο Ντουμπάι σε σύγκριση με το 2022.
Η κουζίνα του Ντουμπάι
Θα βρεις σχεδόν τα πάντα για φαγητό. Μη περιμένεις… μουσακά, αλλά τη λέξη moussaka την είδα σε κοκκινιστές μελιτζάνες. Σε ένα μίγμα, θα βρεις μίγμα γεύσεων, από αραβικές, ασιατικές έως και ευρωπαϊκές. Τα πιο δημοφιλή πιάτα είναι, μεταξύ άλλων είναι το Majboos που αποτελείται από κοτόπουλο και ρύζι με διάφορα μπαχαρικά και συστατικά όπως κανέλα, ρεβίθια, σαφράν και κάρδαμο. Το Botoom chicken με την ιδιαίτερη διαδικασία μαγειρέματος, όπου το κοτόπουλο τοποθετείται κάτω από το ρύζι στην κατσαρόλα. Τα συστατικά είναι κυρίως ρύζι, κοτόπουλο, κουρκουμάς, γιαούρτι, πατάτες και κρεμμύδι. Το Madroob, το πιάτο των Εμιράτων που παρασκευάζεται από ψάρι Hammour με αιγυπτιακό ρύζι, ντομάτα, σκόρδο, κρεμμύδι, γαρύφαλλο και κανέλα.
Καλή μας όρεξη…