35 χρόνια από την πρώτη νίκη του «θεού»
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ήταν 21 Απριλίου 1985, όταν γράφτηκε η πρώτη σελίδα στο χρυσό βιβλίο της Formula 1, που φέρει το όνομα Αϊρτον Σένα.
Ο «θεός», όπως δίκαια αποκαλείται κι όχι επειδή «έφυγε» απρόσμενα από τον μάταιο τούτο κόσμο, την Πρωτομαγιά του 1994 στην Ιμολα, εκείνη την ημέρα κατάφερε να κάνει όλο τον κόσμο της Formula 1 να παραμιλάει, για έναν νεαρό οδηγό που έμελλε να αφήσει το δικό του στίγμα στο σπορ.
Την Κυριακή 21 Απριλίου, στο πορτογαλικό γκραν πρι του Εστορίλ, το 1985, πίσω από το τιμόνι μιας Lotus – Renault 97T ήταν ο Ayrton Senna, μόλις 25 ετών. Με το αυτοκίνητο στο απόλυτο όριο της πρόσφυσης, παρέδωσε ένα masterclass στην οδήγηση σε συνθήκες μουσώνων. Ο αποφασισμένος νεαρός Βραζιλιάνος, σημείωσε την πρώτη του νίκη στη Formula 1, τερματίζοντας πάνω από ένα λεπτό μπροστά από τον Ιταλό Μικέλε Αλμπορέτο με τη Ferrari, ενώ τρίτος ήταν ο Γάλλος Πατρίκ Ντεπαγιέ με Renault.
Στον δεύτερο μόλις αγώνα του με τη Lotus, ο Σένα πήρε την πρώτη από τις 41 νίκες της καριέρας του στην F1 – 6 με τη Lotus – και έτσι γεννήθηκε ένας θρύλος. Η παράσταση που έδωσε εξέπληξε τους αντιπάλους του και έθεσε τις βάσεις ώστε να γίνει παγκόσμιο είδωλο και εθνικός ήρωας στη γενέτειρά του, τη Βραζιλία.
Σήμερα, ο Lotus αναβιώνει εκείνη την πρώτη νίκη του Σένα, με μια σειρά από σπάνιες κλασικές εικόνες του Σένα και της 97T, που προέρχονται από μια ιδιωτική συλλογή. Παράλληλα, φιλοξενείται και μια συνέντευξη από τον Chris Dinnage, επικεφαλής μηχανικό του Σένα το 1985 και σήμερα Team Manager της Classic Team Lotus.
«Ο Αϊρτον δεν είχε δοκιμάσει το αυτοκίνητο στο βρεγμένο – ήταν η πρώτη φορά που οδήγησε υπό αυτές τις συνθήκες. Στο Εστορίλ κατάφερε να τους ξεπεράσει σχεδόν όλους και τότε καταλάβαμε ότι είχαμε κάτι πολύ ξεχωριστό,» τονίζει ο Dinnage.
«Ο Αϊρτον είχε τον ίδιο, ωμό ρυθμό με όλους τους άλλους, αλλά χρησιμοποιούσε μόνο το 50% της ικανότητάς του ως ανθρώπου για να οδηγεί το αυτοκίνητο με πλήρη ταχύτητα, αφήνοντας τον άλλο 50% για να αντιλαμβάνεται όλα όσα συνέβαιναν γύρω του. Τα επίπεδα συγκέντρωσής του ήταν απαράμιλλα – δεν έχω γνωρίσει ποτέ κανέναν σαν αυτόν.»
Βασιλιάς στη βροχή
Η βροχή, όπως πάντα, είναι το καλύτερο σκηνικό για επιδόσεις στο δρόμο. Απαιτεί ευαίσθητες εισόδους στις στροφές, ενστικτώδες έλεγχο του αυτοκινήτου και ιδιαίτερη προσέγγιση στη μηχανική ρύθμιση. Το Σαββατοκύριακο στο Εστορίλ, ο Σένα αποκάλυψε ότι θα μπορούσε να υπερέχει σε όλα.
Ήταν επίσης το σκηνικό για την πρώτη πολ ποζίσιον του Σένα και συνέχισε με ακόμη 15 για τη Lotus. Το ρεκόρ του με τις 65 πολ ποζίσιον, ξεπεράστηκε μόνο από τον Λιούις Χάμιλτον (88) και Μίκαελ Σουμάχερ (68).
Στον αγώνα, ο Σένα έφυγε καλά στην εκκίνηση και οδήγησε τη Lotus στο 1-2 μετά τον πρώτο γύρο. Με έναν καθαρό δρόμο μπροστά, άρχισε να απομακρύνεται από τον ομόσταβλό του Ελιο ντε Αντζελις. Οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν και, σε μια εποχή πριν από τα αυτοκίνητα ασφαλείας, την ενδοσυνεννόηση από τα πιτς ή τις κίτρινες σημαίες, τα αυτοκίνητα έβγαζαν από την πίστα ή χτυπούσαν τις μπαριέρες.
Ο Σένα παρέμεινε ήρεμος και μετά από δύο ώρες σκληρού αγώνα, πέρασε πρώτος τη γραμμή, με μόλις 9 αυτοκίνητα να τερματίζουν.
Αργότερα σχολίασε: «Ήταν ένας σκληρός αγώνας τακτικής, από στροφή σε στροφή, από γύρο σε γύρο, διότι οι συνθήκες άλλαζαν συνεχώς. Το αυτοκίνητο γλιστρούσε παντού – ήταν πολύ δύσκολο να διατηρηθεί ο έλεγχος. Κάποτε είχα και τους τέσσερις τροχούς στο γρασίδι, εντελώς εκτός ελέγχου, αλλά το αυτοκίνητο επέστρεφε στην πίστα. Κάποιοι είπαν, αρκετά χρόνια μετά, ότι η νίκη μου στο Ντόνινγκτον Παρκ το 1993, ήταν η μεγαλύτερή μου στο βρεγμένο. Καμία σχέση – τότε είχα Traction Control (το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης).»
Το πλαίσιο της Lotus 97T, ήταν το πρώτο στην F1 που χρησιμοποίησε bargeboards που τοποθετήθηκαν μεταξύ των μπροστινών τροχών και των πλευρικών μερώ. Αυτό βοήθησε τη ροή του αέρα και είναι μια ιδέα που εξακολουθεί να υπάρχει στον μηχανοκίνητο αθλητισμό μέχρι σήμερα. Το αυτοκίνητο πήρε οκτώ πολ ποζίσιον και τρεις νίκες εκείνη τη σεζόν με τους Σένα και ντε Αντζελισ στο τιμόνι.
Σήμερα, η πραγματική Lotus 97T, με την οποία κέρδισε ο Σένα στο Εστορίλ, ανήκει και συντηρείται από την Classic Team Lotus. Όπως και η Lotus, εδρεύει στο Hethel, στο Norfolk και χρησιμοποιεί μια ομάδα εξειδικευμένων και πεπειραμένων σχεδιαστών και μηχανικών – συμπεριλαμβανομένου του Chris Dinnage – για τη συντήρηση κλασικών αυτοκινήτων Lotus F1 για τους ιδιοκτήτες τους.