Αποκαταστάθηκε το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης – προχωρά και το αρχαίο θέατρο Στράτου στο Αγρίνιο

Με μία μεγάλη συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Νέων της Βοστώνης, αποδόθηκε στο κοινό χθες, Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, το κάτω μέρος του κοίλου του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, έπειτα από την αποκατάστασή του. Όπως είπε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων Κώστα Τασούλα, «Σήμερα το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού παραδίδει στους Ηπειρώτες και σε όλους τους επισκέπτες της Ηπείρου, Έλληνες και ξένους, αυτό το μοναδικό μνημείο, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, το κάτω τμήμα του κοίλου, ενώ οι αναστηλωτικές εργασίες συνεχίζονται».

Στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης γίνονταν παραστάσεις από τον Αύγουστο του 1960 έως το καλοκαίρι του 1998. Τότε το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε ότι το θέατρο πρέπει να σταματήσει να παραχωρείται για τα Δωδωναία στην Εταιρεία Ηπειρωτικών Μελετών, καθώς λόγω της ευαισθησίας του υλικού από το οποίο έχει κατασκευαστεί το θέατρο, έπρεπε να προχωρήσουν οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης. Η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που προκάλεσε η διακοπή της παραχώρησης του θεάτρου και στην ανάγκη των εργασιών αναστήλωσης. «Τα μνημεία χρειάζονται φροντίδα», είπε. «Κάποια στιγμή μπαίνουν στην εντατική και εκεί δεν τα προσεγγίζει κανείς όπως δεν προσεγγίζει ούτε τους ανθρώπους που είναι στην εντατική. Μετά όμως, κατά 99,9% βγαίνουν αναστημένα. Το μνημείο είναι αυτό το οποίο λέει η λέξη του, εκπέμπει μνήμη και η μνήμη είναι άμεσα συνδεδεμένη με το παρελθόν αλλά και με το παρόν και με το μέλλον. Γιατί χωρίς μνήμη και χωρίς μνημεία, το μέλλον είναι αβέβαιο και δυσοίωνο. Μετά από πάρα πολλή δουλειά των στελεχών του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εξωτερικών συνεργατών, ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι συνεργάστηκαν εντατικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα, φτάσαμε στο αποτέλεσμα, το οποίο όλοι χαιρόμαστε σήμερα. Εάν δεν είχε μεσολαβήσει αυτός ο χρόνος, ο μακρύς χρόνος των 22 ετών σιωπής, αλλά δημιουργικής αρχαιολογικής εργασίας, απλώς δεν θα υπήρχε το μνημείο. Θα είχαμε χάσει τη μνήμη μας, θα είχαμε χάσει ένα κομμάτι από το DNA και την ταυτότητά μας. Σήμερα είμαστε πραγματικά πάρα πολύ χαρούμενοι. Ολοι θέλουμε τα μνημεία να είναι ζωντανά, κοινωνικοποιημένα, ενταγμένα στην καθημερινότητά μας. Γιατί τα μνημεία ζουν, όχι όταν τα φροντίζουν οι ειδικοί, αλλά όταν τα αγαπάει ο κόσμος. Αυτή είναι η πραγματική προστασία».

Η Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε, επίσης, στο έργο αναστήλωσης πέντε αρχαίων θεάτρων της Ηπείρου (Δωδώνης, Γιτάνων, Αμβρακίας, Κασσώπης, Νικόπολης) που είναι σε εξέλιξη με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Ηπείρου- ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και στην Πολιτιστική Διαδρομή της Ηπείρου, την οποία σχεδίασε το ΥΠΠΟΑ το 2013 με την Περιφέρεια Ηπείρου, και η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την τουριστική ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής.

Όπως υπογράμμισε, «Τα μνημεία είναι οι πόροι και οι  πόλοι της βιώσιμης ανάπτυξης. Γύρω από τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους αναπτύσσονται εξωτερικές οικονομίες, οι οποίες βοηθούν την ανάπτυξη του τόπου, την τοπική οικονομία, την τοπική κοινωνία. Η Ελλάδα είναι ένας ευλογημένος τόπος και έχει ένα μοναδικό προσόν. Να μπορεί να συνδυάζει την πολιτιστική κληρονομιά αιώνων με τη σύγχρονη δημιουργία. Ο συνδυασμός αυτός επιτρέπει στους ειδικούς νέες αναγνώσεις των μνημείων και στους καλλιτέχνες μοναδικές και ανεπανάληπτες εμπειρίες, αλλά και ουσιαστική πηγή έμπνευσης. Παράλληλα, ένα ποιοτικό φεστιβάλ μέσα σε έναν αρχαιολογικό χώρο είναι καθοριστικός παράγοντας για την τοπική και την περιφερειακή ανάπτυξη».

Ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, είπε ότι «Είναι μία μεγάλη μέρα για την Ήπειρο καθώς το κάτω διάζωμα αποδίδεται σε χρήση μετά από εργασίες και προσπάθειες 22 ετών», ενώ σημείωσε ότι η ανασκαφική έρευνα στο Βουλευτήριο, στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης πρόκειται να χρηματοδοτηθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.

Το έργο αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου της Δωδώνης, προϋπολογισμού 4.790.500 ευρώ, το οποίο ολοκληρώθηκε με χρηματοδότηση από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ηπείρου 2014-2020 και με τη χρήση καινοτόμων μεθόδων, θα συνεχιστεί, έπειτα μετά την πρόσφατη γνωμοδότηση του ΚΑΣ, με εργασίες συντήρησης του μεσαίου διαζώματος.

Αποκατάσταση και ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου Στράτου στο Αγρίνιο

Στη βάση νέας τροποποιητικής αρχιτεκτονικής μελέτης και γεωτεχνικής μελέτης προχωρά το έργο της στερέωσης, αποκατάστασης και ανάδειξης του αρχαίου θεάτρου Στράτου στο Αγρίνιο, μετά τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η τροποποίηση της αρχικής μελέτης κρίθηκε επιβεβλημένη με βάση τα αποτελέσματα της γεωτεχνικής έρευνας, τα νέα δεδομένα που προέκυψαν από τις ανασκαφικές έρευνες αλλά και τη λεπτομερέστερη τεκμηρίωση του μνημείου και της κατάστασης διατήρησής του. Το έργο προϋπολογισμού 1.600.000 ευρώ, είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» και υλοποιεί απολογιστικά και με αυτεπιστασία η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας.

Όπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη: «Ο αρχαιολογικός χώρος της Στράτου υπήρξε η μεγίστη πόλη των Ακαρνάνων, και το αρχαίο θέατρο της, χωρητικότητας 6.000 θεατών περίπου, αποτελεί το μεγαλύτερο από τα ήδη πέντε αποκαλυφθέντα θέατρα της Αιτωλοκαρνανίας. Το αναστηλωτικό έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη, έχει ως στόχο να συνδυάσει τόσο την προστασία του θεάτρου και την ανάδειξή του ως μνημείου, όσο και την αξιοποίησή του και απόδοσή του στην τοπική κοινωνία μέσω επαναχρησιμοποίησης».

Στη βάση της νέας εγκεκριμένης αρχιτεκτονικής μελέτης, προβλέπονται επεμβάσεις για την προστασία των αρχαίων αρχιτεκτονικών μελών ή λαξευμάτων επί του βράχου στο κοίλο και για την ανάδειξη των αρχιτεκτονικών μελών κερκίδων μέχρι τον περιμετρικό διάδρομο. Στις επεμβάσεις περιλαμβάνεται, επίσης, η προσθήκη νέου υλικού στις κατώτερες βαθμίδες του κοίλου, πίσω από τις προεδρίες και έως τις ζώνες ανάδειξης, διατήρησης σε κατάχωση ή στερέωσης πρανών. Όλα τα αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη από ασβεστόλιθο θα επαναχρησιμοποιηθούν αφού αναταχθούν στις σωστές θέσεις. Επίσης, προβλέπονται επεμβάσεις στο κοίλο για την εξυπηρέτηση της κίνησης των επισκεπτών και της θέασης του μνημείου. Πέραν των επεμβάσεων επί του μνημείου, στον υπόλοιπο χώρο προβλέπονται, ανάμεσα σε άλλες: ανάταξη λίθων κατόπιν μελέτης του διάσπαρτου υλικού, ανασκαφικές εργασίες σε θέσεις όπου προτείνονται επεμβάσεις, διαμόρφωση νέων εισόδων στον αρχαιολογικό χώρο, τοποθέτηση πινακίδων τρισδιάστατης αναπαράστασης.