Δημήτρης Μπαλής
Αν μιλάμε για το σύνολο της κοινωνίας και όχι για εξαιρέσεις, τότε θα πρέπει να παραδεχτούμε ότι τα ελαττώματα που έχουμε δείχνουν και τη συμπεριφορά μας στον δρόμο.
Κι όσο καλύτερη είναι η κοινωνία, με λιγότερα ελαττώματα, τόσο καλύτερα συμπεριφερόμαστε οδηγώντας.
Κάθε χρόνο, το Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση και φέτος ανακοίνωσε όσα αποτυπώθηκαν στην 14η έρευνα.
Μολονότι ως κοινωνία θα έπρεπε να βελτιωνόμαστε, αυτό, τελικά, δεν παρατηρείται και θα το διαπιστώσετε παρακάτω.
Η ετήσια έρευνα της Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν ιδίως στην καλύτερη καθοδήγηση των μηνυμάτων πρόληψης.
Ας τα δούμε αναλυτικά με τα ποσοστά που βρίσκονται σε παρένθεση να αφορούν τους Έλληνες οδηγούς. Και βέβαια, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία εντυπωσιάζουν, υπάρχουν αρκετοί που δεν λένε την αλήθεια, θέλοντας να δείξουν ένα άλλο πρόσωπο στην έρευνα, από αυτό που δείχνουν στον δρόμο.
Κλίμα έντασης και άγχους που παραμένει πολύ υψηλό
- Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (87% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (59%).
- Το 50% των οδηγών κορνάρουν άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (57%).
- Το 31% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (48%).
- Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (26%).
Οι κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας παραβιάζονται πολύ συχνά, εις βάρος της ασφάλειας
- Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (81% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 58% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (57%).
- Το 53% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου, ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (72%).
- Το 35% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (39%).
Η απόσπαση της προσοχής, η οποία είναι επικίνδυνη για την οδήγηση, αφορά μια μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών
- Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (81% των Ελλήνων).
- Το 67% των οδηγών τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (+4 σε σύγκριση με το 2018, 72%) και το 44% το κάνει συστηματικά (45%). Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη: Το 57% των οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις (+12 σε σύγκριση με το 2018, 55%).
- Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 14% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση (17%).
- Το 84% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί (+6 σε 4 χρόνια, 79%).
Υπνηλία: ένας υποτιμημένος, αλλά πραγματικός κίνδυνος
- Το 38% των Ευρωπαίων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι (49% των Ελλήνων οδηγών). Ανάμεσα τους:
- Το 38% (37%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 26% των οδηγών γενικά (28%).
- Το 18% (22%) είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι έναντι 13% των οδηγών γενικά (19%).
- Το 38% (50%) δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί έναντι 38% των οδηγών γενικά (48%).
Αλκοόλ, ναρκωτικά: αφορούν κυρίως νέους άνδρες
- Το 17% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (19% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους, έναντι 7% των οδηγών γενικά (16%).
- Το 9% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (11% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει μετά από κάπνισμα κάνναβης έναντι 4% των οδηγών γενικά (5%).
- Το 26% όλων των οδηγών που δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη μετά από χρήση κάνναβης (15%).
- Το 40% (39%) των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση (15%).
Ο θεαματικός αντίκτυπος ενός ατυχήματος ή ενός παραλίγο ατυχήματος στην οδηγική συμπεριφορά: γιατί να περιμένουμε να συμβεί μια τραγωδία για να υιοθετήσουμε υπεύθυνη οδήγηση;
- Το 89% των Ευρωπαίων οδηγών που είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα ή που ένα αγαπημένο πρόσωπό τους σκοτώθηκε ή τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα, άλλαξε οδηγική συμπεριφορά (94%).
Μεταξύ αυτών:
- Το 82% δηλώνει ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί στο δρόμο (90%).
- Το 77% δηλώνει ότι τηρεί πιο πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας (88%).
- Το 30% αγχώνεται περισσότερο όταν παίρνει το αυτοκίνητο (34%).