Δημήτρης Μπαλής
Με φρενήρεις ρυθμούς κινείται ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, σε κάθε επίπεδο. Ως εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών, δημοσιοποιώντας τα οικονομικά στοιχεία, εμφανίζει υψηλό θετικό πρόσημο σε όλους τους τομείς.
Συγκεκριμένα, τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 42,3 εκατ. ευρώ ή 16,8% σε 293,6 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024, με τις ροές εσόδων Αεροπορικών και Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση (223,4 εκατ. ευρώ ή +16,1%) κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά 16,0% καθώς και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες (70,2 εκατ. ευρώ ή +19,1%).
Το Προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 183,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 62,5%.
Τα κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 12,8 εκατ. ευρώ, σε 97,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,2% σε σχέση με 84,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου έτους.
Το αεροδρόμιο εμφανίζει υγιής χρηματοοικονομική θέση με καθαρό χρέος ύψους 781,3 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA ύψους 2,0x.
Μεγάλη αύξηση στην επιβατική κίνηση
Συνολικά, το πρώτο εξάμηνο 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16,0% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 8,6% και 19,5% αντίστοιχα.
Τα επίπεδα επιβατικής κίνησης που καταγράφηκαν είναι ενδεικτικά της σταθερά ισχυρής ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια, με τη δυναμική των τριών πρώτων μηνών του έτους να συνεχίζεται και στην τρέχουσα θερινή περίοδο. Η ισχυρή τάση της επιβατικής κίνησης επιβεβαιώνει την επιτυχημένη στρατηγική του ΔΑΑ για την ανάπτυξη του δικτύου εξυπηρετούμενων προορισμών και της επιβατικής κίνησης, την ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού, καθώς και την υγιή δυναμική των ταξιδιών αναψυχής.
Έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Αεροπορικές Δραστηριότητες
Τα 223,4 εκατ. έσοδα από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες, εξειδικεύονται σε 124,6 εκατ. ευρώ από αεροπορικές χρώσεις, σε 31,1 εκατ. ευρώ από χρεώσεις κεντρικών υποδομών και συμβάσεις παραχώρησης, σε 18 εκατ. ευρώ Μισθώματα, πληροφορική, τηλεπικοινωνίες και λοιπές υπηρεσίες και σε 49,7 εκατ. ευρώ από Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (TEAA).
Έσοδα και λοιπά εισοδήματα από Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες
Τα έσοδα και λοιπά εισοδήματα από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθαν σε 70,2 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 19,2% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, γεγονός που οφείλεται στη σημαντική ενίσχυση των εσόδων από τις εμπορικές δραστηριότητες που αυξήθηκαν (45,5 εκατ. ευρώ) με ταχύτερο ρυθμό από την αύξηση της επιβατικής κίνησης, ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ποικιλίας σε επίπεδο εμπορικών brands και νέων concept, σε συνδυασμό με την επίτευξη επιτυχημένων εμπορικών συμβάσεων. Όσον αφορά στις υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων, η αύξηση των εσόδων ήταν, επίσης, μεγαλύτερη της αύξησης της κίνησης (10,8 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης των επιβατών με τελικό προορισμό την Αθήνα (Ο&D), της στοχευμένης προσαρμογής των τιμών σε συνδυασμό με την αποτελεσματική διαχείριση των χώρων στάθμευσης. Από μισθώματα, πληροφορική, τηλεπικοινωνίες και λοιπές υπηρεσίες τα έσοδα ήταν 13,9 εκατ. ευρώ.
Λειτουργικά Έξοδα
Τα λειτουργικά έξοδα για το 1ο εξάμηνο του έτους ανήλθαν σε 102,7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,1 εκατ. ευρώ ή 18,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κυρίως λόγω:
Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA)
Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, ως αποτέλεσμα της πορείας των εσόδων και λοιπών εισοδημάτων και των λειτουργικών δαπανών, τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 190,9 εκατ. ευρώ, ήτοι αυξήθηκαν κατά 26,2 εκατ. ευρώ ή 15,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Η επίδοση αυτή αντικατοπτρίζει τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με την ισχυρή δυναμική των εμπορικών δραστηριοτήτων συμπεριλαμβανομένης της επιβάρυνσης από τα αυξημένα κόστη για την διασφάλιση της υψηλής ποιότητας των υπηρεσιών μας, οδηγώντας σε διατήρηση του υψηλού περιθωρίου Προσαρμοσμένου EBITDA
Αποσβέσεις
Οι αποσβέσεις για τους πρώτους έξι μήνες του έτους ανήλθαν σε 39,6 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 1,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με τα 37,9 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περιόδου του προηγούμενου έτους.
Χρηματοοικονομικά Έξοδα
Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα ανήλθαν σε 24,4 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 4,8 εκατ. ευρώ, ή 24,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο 2023, κυρίως λόγω α) πρόσθετων δαπανών για τόκους μετά την αλλαγή του ανώτατου ορίου αντιστάθμισης επιτοκίων από 0% που ίσχυε το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε 2,5% το 2024 για σημαντικό μέρος του χρέους του Κοινού Δανείου, β) αυξημένου χρηματοοικονομικού κόστους λόγω πρόσθετων κεφαλαιουχικών δαπανών που χρηματοδοτούνται από τραπεζικά δάνεια, γ) αυξημένων αποσβέσεων που προέκυψαν από νέα μέσα αντιστάθμισης (hedging), το κόστος των οποίων καταβλήθηκε εντός του 2023 και δ) χαμηλότερων εσόδων από τόκους επί των ταμειακών διαθεσίμων σε σχέση με το 2023.
Κερδοφορία
Τα Κέρδη προ Φόρων το πρώτο εξάμηνο του 2024 ανήλθαν σε 126,9 εκατ. ευρώ έναντι 107,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023. Οι φόροι εισοδήματος αυξήθηκαν κατά 6,9 εκατ. ευρώ ή 29,9% σε 29,9 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2024 από 23,0 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023. Ως εκ τούτου, τα Κέρδη Μετά από Φόρους του πρώτου εξαμήνου 2024 ανήλθαν σε 97,1 εκατ. ευρώ, ήτοι 12,8 εκατ. ευρώ υψηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Απόδοση ανά Δραστηριότητα
Η Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ) θεσπίζει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας «Dual Till», το οποίο διαχωρίζει τις ρυθμιζόμενες Αεροπορικές Δραστηριότητες από τις μη ρυθμιζόμενες Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες. Σύμφωνα με την Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου, τα έσοδα που προέρχονται από τις Αεροπορικές Χρεώσεις και τις υπόλοιπες Αεροπορικές Δραστηριότητες, προορίζονται να καλύπτουν τα έξοδα και τις δαπάνες των Αεροπορικών Δραστηριοτήτων και να παράγουν κέρδη μετά από φόρους, τα οποία δεν υπερβαίνουν καθορισμένη μέγιστη σωρευτική απόδοση επί του Κεφαλαίου Αεροπορικών Δραστηριοτήτων. Παράλληλα, δεν υπάρχει ρυθμιστικός περιορισμός στην απόδοση των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.