Χρήστος Σπίρτζης: Χρονιά μεγάλων έργων το 2019
Συνέντευξη στον Δημήτρη Μπαλή και στην Καλλιστώ Γούναρη
Εφ όλης της ύλης, όσον αφορά τις αρμοδιότητές του, μίλησε σήμερα στην εκπομπή DRIVE & TRAVEL, που μεταδόθηκε από τον SPORT24 RADIO 103,3, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
«Την τελευταία τριετία είχαμε αυξημένες ανάγκες από όλο τον δημόσιο μηχανικό, για πολιτική και ουσιαστική δουλειά. Υπήρχαν πολλά προβλήματα και όλα τα Υπουργεία συνέβαλαν σε αυτή την προσπάθεια,» επισήμανε ο υπουργός, τονίζοντας «ότι δεν είναι απαραίτητο να είσαι του αντικειμένου (σημ. ο ίδιος είναι μηχανικός). Χρειάζονται ξεκάθαροι στόχοι, να έχεις ανοικτά τα αυτιά σου στην κοινωνία και να εργάζεσαι πολύ για την ανάπτυξη της χώρας.»
«Οι υποδομές μπορεί να μην φαίνονται, αλλά είναι πολιτικό θέμα. Το πώς ιεραρχείς τα θέματα, που δίνεις το βάρος, ποιες παραγωγικές δυνάμεις εξυπηρετούνται,» είπε αναφέροντας ότι χάσαμε τουλάχιστον 30 χρόνια και πολλά χρήματα. «Είναι αντικείμενο έρευνας. Επρεπε να περάσουν πολλά χρόνια ώστε να διαμορφώσουμε τις συνθήκες που να μην επιτρέπουν καθυστερήσεις.»
Τι είπε για τους αυτοκινητοδρόμους…
Στον Ε65, το πρώτο τμήμα (νότιο) κυρώθηκε στη Βουλή. Εχουμε μικρότερο κόστος από τη σύμβαση του 2007 και επίσης παραιτήθηκε ο παραχωρησιούχος από την επιδότηση λειτουργίας που είναι πολύ σημαντικό. Είναι ανέκδοτο που έσπασε το έργο σε τρία τμήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιδότηση λειτουργίας για όλον τον Ε65, το 2006 που έδωσε προσφορά ήταν 1,7 δις. Για το πρώτο τμήμα, λοιπόν, Λαμία – Ξυνιάδα, εντός του Ιανουαρίου ξεκινούν τα έργα και θα ολοκληρωθούν σε περίπου 2,5 χρόνια. Για το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Εγνατία Οδό, τελειώνουμε τη διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και θα τρέξουμε τη διαδικασία με τις διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Μπορεί να τελειώσει εντός του 2019, ώστε να ξεκινήσουν μετά τα έργα. Εγιναν μεγάλα λάθη με τις συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων με την αναθεώρηση του 2013, λόγο της μείωσης του φυσικού αντικειμένου του έργου. Δεν ήταν οι καλύτερες επιλογές και στις προσφορές αλλά και στο κόστος των διοδίων για τον πολίτη. Είχαμε πιθανά λάθος εκτίμηση για το κυκλοφοριακό φόρτο και οδήγησε σε άλλα μεγέθη. Για το Πάτρα – Πύργος έχουν ολοκληρωθεί και οι 8 εργολαβίες. Οι 2 έχουν θέματα με προσφυγές. Ολο το έργο έρχεται, για να μην καθυστερούμε, τον Ιανουάριο στη Βουλή και λογικά έως το τέλος του Φεβρουαρίου θα ξεκινήσουν τα έργα. Μετά έχουμε το Πύργος – Καλό Νερό. Είναι πολύ κοντά η δημοπράτηση των έργων οδικής ασφάλειας και μετά το Καλό Νερό – Τσακώνα που είναι ώριμο έργο και αναζητούμε συγκεκριμένη χρηματοδότηση, μάλλον με τη μορφή ΣΔΙΤ (σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα). Για το τμήμα Αγρίνιο – Ιόνια Οδός, προχωρά η δημοπράτηση. Εγινε το ίδιο λάθος. Δεν υπήρχε σχεδιασμός σύνδεσης μεγάλων πόλεων, λιμένων και βιομηχανικών περιοχών. Το ίδιο ισχύει για όλη την Εγνατία. Για την παράκαμψη της Πρέβεζας ολοκληρώνεται το πρώτο τμήμα και ξεκινά το δεύτερο, για την εξυπηρέτηση όχι μόνο της Λευκάδας, αλλά ολόκληρης της περιοχής. Για την παράκαμψη Χαλκίδας έχουν μείνει λίγες διαδικασίες για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων, ώστε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός. Τους πρώτους μήνες θα ξεκινήσουν τα έργα και είναι βιώσιμο έργο. Για τον ΒΟΑΚ στη Κρήτη, έχουν γίνει δύο διαγωνιστικές διαδικασίες με σημαντικές κοινοπραξίες, τράπεζες και επενδυτές. Στη δεύτερη φάση θα είμαστε έτοιμοι και τον Ιούνιο θα έχουμε συμβάσεις. Εκτός του έτους ξεκινούν τα έργα.
Για τα ηλεκτρονικά διόδια…
Θα πληρώνουν λιγότερα οι πολίτες, ανάλογα τα χιλιόμετρα που διανύουν. Η χρέωση θα γίνεται με πομποδέκτες, στην τράπεζα ή ηλεκτρονικά. Είμαστε ώριμη κοινωνία. Δεν βλέπω κανένα λόγο να σταματάμε κάθε 30 χιλιόμετρα στα διόδια. Στόχος είναι να μην σταματά ο πολίτης στη διαδρομή του. Ο διαγωνισμός είναι στη δεύτερη φάση. Τον Απρίλιο θα έχουμε τη σύμβαση και έως 18 μήνες θα εγκατασταθεί το σύστημα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους. Εχουμε συνεννοηθεί και με άλλες βαλκανικές χώρες, ώστε να έχουμε ένα ενιαίο διαλειτουργικό σύστημα, με βάση αυτό που έχουμε στην Ελλάδα και να μην έχουμε τις ουρές που παρατηρούμε στα σύνορά μας. Είναι άλμα αυτό που κάνουμε.
Για την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας…
Ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία. Ξεπεράστηκαν προβλήματα προσφυγών. Μένουν κάποιες περιβαλλοντικές άδειες, σχετικά με τον βυθό. Θα προχωρήσει εντός του 2019. Όταν ολοκληρωθεί το έργο θα μπορούν παράλληλα να λειτουργούν και τα φέρρυ μπόουτ, όπως στο Ρίο – Αντίρριο. Θα υπάρχει ανταγωνισμός, διότι θα έχουμε διόδια στην υποθαλάσσια ζεύξη.
Για την επέκταση της Αττικής Οδού
Είναι να επεκταθεί το φυσικό αντικείμενο του έργο. Η σιδηροδρομική σύνδεση για Λαύριο, η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση για Ραφήνα, η οδική σύνδεση με τη Λεωφόρο Κύμης και Κατεχάκη – Βουλιαγμένη. Αυτά πρέπει να γίνουν. Θα συζητήσουμε με την εταιρεία της Αττικής Οδού, για τη σιδηροδρομική σύνδεση μέχρι το Λαύριο και τα υπόλοιπα πρέπει να βγουν με διαγωνιστικές διαδικασίες.
Για το αεροδρόμιο στο Καστέλι
Εντός του Ιανουαρίου πηγαίνει για κύρωση στη Βουλή και ξεκινούν άμεσα τα έργα κατασκευής.
Για τα υπόλοιπα αεροδρόμια
Θεωρούμε ότι το μοντέλο που υιοθετήθηκε για τα 14 αεροδρόμια και δέσμευσε τη χώρα, είναι εγκληματικό. Δώσαμε 14 κερδοφόρα αεροδρόμια και κρατήσαμε 23 μη κερδοφόρα. Θεωρώ ότι 8 μπορούν να γίνουν κερδοφόρα. Θα υπάρξει συνεργασία με τον ιδιωτικό τομές, ΣΔΙΤ ή παραχώρηση, για καταστήματα, αεροπορικές εταιρείας κ.λ.π., όμως τα υπόλοιπα θα τα διαχειρίζεται η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, ασφάλεια κ.α. Προωθήσαμε όλα τα στοιχεία για να ξεκινήσει ένας διαγωνισμός εντός του 2019, για όλα μαζί. Εχουμε ενδιαφέρον από πολλές εταιρείες. Εκτιμώ ότι μπορούμε να έχουμε ένα ακόμα μεγάλο αεροδρόμιο όπως στο Καστέλι και αυτό είναι της Καλαμάτας. Ετσι, τα κέρδη θα μειώσουν τη ζημιά από τα υπόλοιπα αεροδρόμια.
Για το μετρό της Θεσσαλονίκης
Ο πρώτος σταθμός ολοκληρώθηκε. Δεν κάναμε εγκαίνια. Εγινε χαιρετισμός του πρωθυπουργού και δικός μου. Το έργο ολοκληρώνεται το 2019 και ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία. Θα έχουμε συρμούς χωρίς οδηγό. Το 2020 θα δοθεί σε λειτουργία και τρεις μήνες μετά η επέκταση της Καλαμαριάς. Το 2022 θα δοθεί ο σταθμός Βενιζέλου, με τα αρχαία να είναι εμφανή. Εχουμε και την επέκταση προς τις Δυτικές Συνοικίες, χωρίς καθυστερήσεις. Και ταυτόχρονα γίνεται ο σχεδιασμός για τη σύνδεση με το αεροδρόμιο. Ένα τμήμα θα γίνει υπέργειο. Το 2019 θα έχουμε ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών.
Για τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας
Τον Ιούνιο αναμένεται το σχήμα που θα αναλάβει το έργο του πρώτου τμήματος, κόστους 1.5 δις. Θα δώσει μεγάλα φορτία. Είναι πολύ χρήσιμη γραμμή, διότι περνά από περιοχές όπως Καισαριανή, Γαλάτσι, Κυψέλη, Εξάρχεια. Το χρονοδιάγραμμα είναι για 5 χρόνια.
Για την επέκταση προς τον Πειραιά
Φέτος παραδίδονται οι 3 σταθμοί και το 2020 ο Πειραιάς, λόγω τεχνικών προβλημάτων. Και το τραμ ολοκληρώθηκε με μεγάλη ταλαιπωρία. Θα λειτουργήσει σε λίγο καιρό.
Για το τρένο Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Εχω 15 Ιανουαρίου θα έχουμε μια ηλεκτροκίνητη γραμμή και έως τέλος του μήνα και τις δύο γραμμές ηλεκτροκίνητες.
Για το τρένο Κιάτο – Αίγιο
Θα έχουμε λειτουργία εντός του 2019. Δεν θα προλάβουμε ηλεκτροκίνηση.
Για το τρένο Ρίο – Αγιος Διονύσιος
Το τμήμα Αίγιο – Ρίο υλοποιείται και θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός Ρίο – Αγιος Διονύσιος και θα έχουμε μεγάλο τμήμα με υπογειοποιημένο.
Για την υπογειοποίηση στα Σεπόλια
Ξεκίνησαν τα έργα και θα ολοκληρωθούν σε 4 χρόνια με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή και στην πάνω πλευρά, θα έχουμε χώρο πρασίνου σε μια επιβαρημένη περιοχή.
Επίσης, τελειώνει η σύνδεση Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, αλλά το μεγάλο έργο είναι της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών της Βορείου Ελλάδος με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου και η επέκταση μετά την Ειδομένη στα Σκόπια και τη Βουλγαρία.