Έλενα Κουντουρά – Ζητά από την Κομισιόν άμεση σύσταση Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Οδικές Μεταφορές και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας
Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά ζητά από την Κομισιόν να προχωρήσει άμεσα στη σύσταση Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Οδικές Μεταφορές, όπως αντίστοιχα λειτουργούν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση Οργανισμοί για τις αεροπορικές και σιδηροδρομικές και θαλάσσιες μεταφορές.
Το αίτημα για την ίδρυση του Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές είχε συμπεριληφθεί στο κείμενο της έκθεσης-ψηφίσματος για την οδική ασφάλεια έως το 2030 που κατάρτισε η Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία και είχε υπερψηφιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2021.
Το Σεπτέμβριο 2022, στο πλαίσιο συνεδρίασης της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια Kristian Schmidt είχε προαναγγείλει την εκκίνηση των διεργασιών της Επιτροπής για τη θέσπιση του Οργανισμού, χωρίς όμως έκτοτε κάποια νεότερη εξέλιξη.
Δεδομένου ότι η ίδρυση του Οργανισμού αποτελεί ψηφισμένη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και θα έχει κρίσιμο ρόλο στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας και την υποστήριξη των κρατών-μελών στην ασφάλεια και τη βιωσιμότητα των οδικών μεταφορών, η Έλενα Κουντουρά κατέθεσε ερώτηση με τη οποία ζητά από την Κομισιόν να τοποθετηθεί εάν σκοπεύει να προχωρήσει άμεσα στη δημιουργία του Οργανισμού.
Ακολουθεί η ερώτηση της Ευρωβουλευτή:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Άρθρο 144 του Κανονισμού
Έλενα Κουντουρά (The Left)
Θέμα: Ανάγκη θέσπισης Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Οδικές Μεταφορές
Με τις οδικές μεταφορές να παραμένουν το πιο διαδεδομένο μέσο μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον κοινωνικό ζήτημα.
Το 2023 έχασαν τη ζωή τους 20.400 άνθρωποι σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ (1).
Οι θάνατοι μειώθηκαν μόλις κατά 1% το 2023, έναντι 6.1% που απαιτείται ετησίως στην ΕΕ, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της ευρωπαϊκής στρατηγικής έως το 2050 για μηδενικούς θανάτους (Όραμα Μηδενικών Απωλειών- Vision Zero) και του πλαισίου πολιτικής της ΕΕ στην Οδική Ασφάλεια 2021- 2030 για τη μείωση 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών έως το τέλος της δεκαετίας.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε καλέσει την Επιτροπή να εξετάσει την ανάγκη δημιουργίας ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών, όπως αντίστοιχα λειτουργούν οι Οργανισμοί
για τις σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές (2).
Η δημιουργία Οργανισμού θα συνέβαλε στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας συντονίζοντας τις σχετικές προσπάθειες των Κρατών-Μελών για ασφαλείς, βιώσιμες και έξυπνες μεταφορές, μέσα από τη διασφάλιση της εφαρμογής του ευρωπαϊκού κεκτημένου, την καλύτερη συλλογή δεδομένων, ενημέρωση, εναρμόνιση και ανταλλαγή καλών πρακτικών.
Το Σεπτέμβριο 2022 ο Ευρωπαίος Συντονιστής για την Οδική Ασφάλεια είχε προαναγγείλει την εκκίνηση των διεργασιών της Επιτροπής για τη θέσπιση του Οργανισμού.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Σκοπεύει να προχωρήσει άμεσα στη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικών Μεταφορών με σκοπό τη διαχείριση της οδικής ασφάλειας και τον συντονισμό για την επίτευξη του Οράματος Μηδενικών Απωλειών έως το 2050;
(1) Μεταξύ των οποίων πολλοί πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Βλ. https://transport.ec.europa. eu/news-events/news/2023- figures-show-stalling- progress-reducing-road- fatalities-too-many-countries- 2024-03-08_en
(2) Βλ. την παράγραφο 57 στο ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 6ης Οκτωβρίου 2021 σχετικά με το πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια 2021-2030 – Συστάσεις σχετικά με τα επόμενα βήματα προς το «Όραμα μηδενικών απωλειών». https://www.europarl.europa. eu/doceo/document/TA-9-2021- 0407_EL.html