Εννέα σπουδαία ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Heritage Hall of Fame
Δημήτρης Μπαλής
Η FIVA, η Διεθνής Ομοσπονδία Ιστορικών Οχημάτων αποκάλυψε τα ονόματα εννέα κορυφαίων σχεδιαστών, μηχανικών, οδηγών και συλλεκτών αυτοκινήτων που φέτος θα προστεθούν στο Heritage Hall of Fame.
Τώρα στον τρίτο χρόνο του, το πρόγραμμα τιμά τους άνδρες και τις γυναίκες που έχουν ιστορικά σημαντική επίδραση στον κόσμο της αυτοκίνησης. Αυτοί που βραβεύτηκαν φέτος κυμαίνονται από τον άνδρα που σχεδίασε την Alfa Romeo Giulia TZ2 μέχρι μια γυναίκα που κέρδισε τους καλύτερους οδηγούς ράλι στον κόσμο.
Περίπου δύο δωδεκάδες άτομα προτάθηκαν από συλλόγους της FIVA σε όλο τον κόσμο και η διεθνής κριτική επιτροπή μείωσε αυτόν τον αριθμό σε εννέα.
Αυτά που προστέθηκαν φέτος είναι:
Από τις ΗΠΑ: Τζέι Λένο (γεν. 1950)
Ο δημοφιλής παρουσιαστής τηλεοπτικών talk-show και κωμικός είναι διάσημος για τη συλλογή ιστορικών οχημάτων του και περιγράφεται από πολλούς ως ο μεγαλύτερος πρεσβευτής της Αμερικής για κλασικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Η τηλεοπτική του εκπομπή αυτοκινήτου Jay Leno’s Garage είναι διεθνώς δημοφιλής.
Από την Ελβετία: Ρόμπερτ Λουτζ (γεν. 1932)
Ο Ελβετο-Αμερικανός Bob Lutz υπήρξε υψηλόβαθμο στέλεχος με επιρροή στη General Motors, τη BMW, τη Ford και την Chrysler. Βοήθησε στη δημιουργία και την ανάπτυξη μερικών από τα πιο γνωστά και εμβληματικά αυτοκίνητα του περασμένου μισού αιώνα, συμπεριλαμβανομένων των Ford Sierra, Dodge Viper και Cadillac CTS.
Από τη Γαλλία: Μισέλ Μουτόν (γεν. 1951)
Ο Μισέλ ήταν κυρίαρχος οδηγός ράλι για πάνω από μια δεκαετία στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, κερδίζοντας πολλές φορές τους καλύτερους στον κόσμο. Το 1982, ήταν η δεύτερη οδηγός στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Πρόεδρος της Επιτροπής Γυναικών στον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό στη FIA για 12 χρόνια.
Από την Ιταλία: Ερκολε Σπάντα (γεν. 1938)
Ένας από τους σημαντικότερους σχεδιαστές της Ιταλίας, ο Ερκολε ήταν επικεφαλής στυλίστας στο στούντιο σχεδιασμού Zagato τη δεκαετία του 1960, όπου διαμόρφωσε σπορ αυτοκίνητα για την Aston Martin και την Alfa Romeo, μεταξύ άλλων. Δημιούργησε την εμφάνιση BMW της δεκαετίας του 1980 και συνέχισε να σχεδιάζει αυτοκίνητα για πολλούς κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένης της Ferrari.
Από την Ιταλία: Τζιαμπάολο Νταλάρα (γεν. 1936)
Μηχανικός και ιδρυτής του μεγαλύτερου κατασκευαστή αγωνιστικών αυτοκινήτων στον κόσμο, ο Τζιαμπάολο έχει συνεργαστεί με μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων και έχει συμβάλει στην αθλητική επιτυχία σε όλες τις κατηγορίες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Είναι αφοσιωμένος στις επιδόσεις και την ασφάλεια και εργάζεται με προγράμματα κατάρτισης προσανατολισμένα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό σε σχολεία και πανεπιστήμια.
Από το Μεξικό: Κάρλος Λ. Ντοράντες ντελ Ροσάλ (γεν. 1945)
Ένας επιχειρηματίας που έχει ιδρύσει πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα και ένα νοσοκομείο, ο Κάρλος έχει επίσης δημιουργήσει δύο σημαντικά μουσεία αυτοκινήτου: τη Συλλογή αυτοκινήτων Brownsville στο Τέξας με 56 κλασικά αυτοκίνητα και το Museo del Automóvil y el Transporte de Tampico στο Μεξικό με 114 ιστορικά οχήματα.
Από την Ιταλία: Νούτσιο Μπερτόνε (1914 έως 1997)
Ένα όνομα που αναγνωρίστηκε αμέσως ως ένας από τους πιο σημαντικούς κατασκευαστές αμαξωμάτων, ο Μπερτόνε συνδέεται με τον πειραματισμό, την ελευθερία έκφρασης και την υπέροχη αίσθηση της ομορφιάς. Ο οίκος σχεδιασμού του συνεργάστηκε με τη Lamborghini, τη Lancia, την Alfa Romeo και τη Fiat, μεταξύ άλλων, και βοήθησε να προσελκύσουν άλλους νέους σχεδιαστές που θα συνέχιζαν να κατακτούν το μεγαλείο.
Από την Ινδία: Πραντάλ Μπογκινάλ (1937 έως 2011)
Ο άνθρωπος που ίδρυσε το Vintage and Classic Car Club της Ινδίας κατασκεύασε επίσης μια από τις πιο σημαντικές συλλογές ιστορικών οχημάτων στην πατρίδα του. Το Auto World Vintage Car Museum κοντά στο Ahmedabad είναι το πιο σημαντικό μουσείο αυτοκινήτων της Ινδίας και εξακολουθεί να διευθύνεται από την οικογένειά του.
Από τη Σουηδία: Περ Γκίλμπραντ (1934 έως 2016)
Βραβευμένος καινοτόμος, εφευρέτης και μηχανικός με επιρροή, ο Per εργάστηκε πρώτα με τη Volvo και στη συνέχεια με τη Saab σε μερικούς από τους πιο διάσημους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής τους. Γνωστός σε πολλούς ως «The Man Who Tamed the Turbo», ήταν υπεύθυνος του εργαστηρίου κινητήρων Saab-Scania όταν η εταιρεία ήταν η πρώτη που εισήγαγε μικρούς στροβιλοσυμπιεστές στους βενζινοκινητήρες.