Exif_JPEG_420

Ετσι πρέπει να οδηγείς το ηλεκτρικό MINI Cooper SE

Στο τιμόνι ο Δημήτρης Μπαλής

Η εποχή της ηλεκτροκίνησης, μόλις έχει ξεκινήσει. Μπορεί ηλεκτρικά οχήματα, να έχουμε εδώ και δεκαετίες, είτε ιδιωτικά, είτε σε ξενοδοχεία για εσωτερικές μετακινήσεις είτε και στα λούνα παρκ, με τα γνωστά «συγκρουόμενα», εντούτοις ηλεκτρικά αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και κυκλοφορίας στους καθημερινούς δρόμους, τώρα βλέπουμε.

Ολοι συνηγορούν στην άποψη ότι είναι το μέλλον, προκειμένου να σώσουμε τον πλανήτη από την υπερθέρμανση και το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Όμως, αυτό το μέλλον περνά απαραιτήτως από το παρόν, και τις ανάγκες που έχουμε σήμερα, όσον αφορά στις μετακινήσεις.

Κι αυτό, διότι μπορεί η τεχνολογία να εξελίσσεται, κυρίως ως προς τον τομέα των μπαταριών και της αυτονομίας κίνησης, ωστόσο αν σήμερα αγοράσει κάποιος ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα πρέπει ακριβώς να γνωρίζει τι αγοράζει, για ποιον λόγο, που και πώς θέλει να μετακινηθεί.

Κατά συνέπεια, δεν μπορούμε να περιμένουμε να απολαύσουμε το αύριο, αν δεν ευχαριστηθούμε το σήμερα.

Προ ημερών, οδήγησα το ηλεκτρικό MINI Cooper SE, το οποίο ήρθε στη χώρα μας με εμφατικό τρόπο, καθώς αποτελεί επανάσταση για τη βρετανική μάρκα, πλέον, του ομίλου BMW. Επανάσταση, όπως αποτέλεσε και το πρώτο MINI, του ελληνικής καταγωγής Σερ Αλεκ Ισιγόνις, ο οποίος το 1959, προκειμένου να αντιμετωπίσει την πετρελαϊκή κρίση, έφτιαξε ένα οικονομικό αυτοκίνητο, που μπορούσε να χωρέσει μέχρι και ελέφαντα, τρόπος του λέγειν.

Ακριβώς 60 χρόνια μετά, η MINI παρουσίασε την ηλεκτρική έκδοση του μοντέλου, το οποίο λανσαρίστηκε εντός του 2020, της χρονιάς του κορονοϊού, όπως θα μείνει στην ιστορία.

Αυτό το αυτοκίνητο οδήγησα στην Ελλάδα, καθώς το μοντέλο έχει λανσαριστεί πρόσφατα, και δεδομένων των κινήτρων που δίνει η κυβέρνηση, μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», θα πάρει το μερίδιο που του αναλογεί, εμπορικά.

Το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει αν βάλεις, οδηγώντας οποιοδήποτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι να καταφέρεις να κινηθείς με τέτοιο ή τέτοιους τρόπους, ώστε να μη μείνεις στο πουθενά από ενέργεια. Ισως, αυτό να είναι και το άγχος που σε κυριεύει, γνωρίζοντας, όπως εγώ, ότι έχεις να κινηθείς σε μια απόσταση περίπου 155 χιλιομέτρων, σε αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δρόμο στα ορεινά.

Κι αυτό, επειδή με υψηλότερη ταχύτητα, σε συνεχή ροή, χωρίς σταμάτα – ξεκίνα (μόνο στα διόδια) και ανεβαίνοντας ορεινά, η ενέργεια που σπαταλάς, είναι αρκετά μεγαλύτερη από την πόλη, δίχως να έχεις τη δυνατότητα της ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα (παρά μόνο στα διόδια ή στις στροφές (στα ορεινά), που αναγκαστικά σταματάς ή μειώνεις ταχύτητα), ώστε να φορτίσει ελαφρώς με αυτόν τον τρόπο η μπαταρία.

Και για να το πετύχω αυτό, γνωρίζοντας ότι σε αυτή την απόσταση δεν υπάρχει τρόπος γρήγορης φόρτισης, διότι δεν υπάρχουν ακόμα σε όλα τα ΣΕΑ ταχυφορτιστές, έπρεπε να οδηγήσω με τον βέλτιστο τρόπο.

Και δεν ήταν άλλος, έχοντας ονομαστική αυτονομία 171 χλμ., με την ένδειξη GREEN + αναμμένη στην οθόνη αφής 6,5 ιντσών (περιλαμβάνει και σύστημα πλοήγησης) του ταμπλό, να οδηγήσω με αυτό το οικονομικό, σε κατανάλωση, πρόγραμμα λειτουργίας. Όμως, είχα να αντιμετωπίσω την έλλειψη λειτουργίας του κλιματισμού, με αυτό το πρόγραμμα, ώστε να κερδηθεί ενέργεια. Είχα όμως λίγο φρέσκο αέρα από τους αεραγωγούς.

Φθάνοντας στον προορισμό μου, πάντα κοιτώντας τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, έγραψε από απέμεναν 16 χλμ. αυτονομίας. Ισα ίσα, λοιπόν, που έφθασα.

Παράλληλα, δεν ξέφυγα σε ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο, δηλαδή οδήγησα με 110 χλμ./ώρα κι ελάχιστες φορές, με 120 χλμ./ώρα, για προσπέραση (150 χλμ./ώρα έχει τελική το μοντέλο). Στον αυτοκινητόδρομο η κατανάλωση ενέργειας ήταν 13,6 kWh και γενικά, η μέση κατανάλωση δεν ξεπέρασε τις 14,1 kWh, αρκετά χαμηλότερα από τις 15,5-18,0 kWh / 100 χλμ., που δίνει η εταιρεία.

Η απολύτως αθόρυβη λειτουργία, είναι εντυπωσιακή, με τον όποιο θόρυβο στην καμπίνα, να προέρχεται κατά τη διάρκεια της κύλισης. Εντυπωσιακή και η επιτάχυνση, με 7,3 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα, που προέρχεται από έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα που αναπτύχθηκε από το BMW Group, ισχύος 184 ίππους και μέγιστης, άμεσης ροπής 270 Nm.

Επειδή έγραψα πριν για το οικονομικό πρόγραμμα λειτουργίας GREEN +, υπάρχουν τρεις ακόμη λειτουργίες: SPORT με πιο άμεσο σύστημα διεύθυνσης και πιο γρήγορη παροχή ισχύος, MID με λιγότερο επιθετικό σύστημα διεύθυνσης και GREEN με πιο ήπια λειτουργία. Σε όλα αυτά, η αυτονομία κυμαίνεται, αλλά είναι μικρότερο από του πρώτου.

Πάντως, έχεις κι έναν ακόμη τρόπο να οδηγήσεις. Στάνταρ, με το που ξεκινάς, η οδήγηση γίνεται με τον ισχυρότερο τρόπο ανάκτησης ενέργειας, φορτίζοντας τη μπαταρία κι αυξάνοντας τα χιλιόμετρα αυτονομίας. Δηλαδή οδηγείς μόνο με το πεντάλ του γκαζιού. Πατάς φεύγεις, αφήνεις απότομα, σταματά απότομα. Χρειάζεται εξοικείωση, ώστε να αφήνεις προοδευτικά το γκάζι, για να μην πέσεις κάποιος πίσω σου. Αν δεν τον θέλεις αυτόν τον τρόπο, πατώντας έναν διακόπτη, αριστερά του διακόπτη start/stop, στην κονσόλα, τότε το γκάζι έχει πολύ πιο προοδευτική επιβράδυνση και ουσιαστικά το φρενάρισμα γίνεται με το πεντάλ του φρένου, το οποίο δεν πρώτη περίπτωση δεν χρειάζεται να χρησιμοποιείται.

Με όλα αυτά, στην πόλη μπορείς να έχεις πολύ περισσότερα από τα 171 χλμ. που μου έδειξε, όταν έβγαλα το φις από την πρίζα, κι αυτό διότι μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, αναπληρώνεις μέρος της χαμένης που έχεις. Πρακτικά, μπορείς να κινηθείς και πάνω από 270 χλμ.

Το MINI Cooper SE, συνοδεύεται από καλώδιο οικιακής φόρτισης, το οποίο χρησιμοποίησα, ενώ δεν πρόλαβα να το φορτίσω από ταχυφορτιστή, όπου με ισχύ 50kW DC, η φόρτιση στο 80% επιτυγχάνεται σε 35 λεπτά.

Σε κάθε περίπτωση, το πώς λειτουργεί το αυτοκίνητο, ανά πάσα στιγμή, έχεις τη δυνατότητα να το διαπιστώνεις μέσω του ψηφιακού ταμπλό με έγχρωμη οθόνη 5,5 ιντσών, με ταχύμετρο, πληροφορίες σχετικά με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, αν είναι συνδεδεμένο σε πρίζα ή σταθμό φόρτισης, ενδείξεις για τον καιρό, την εξωτερική θερμοκρασία, τη διαθέσιμη αυτονομία και την κατάσταση φόρτισης. Ανάλογα με την κατάσταση της φόρτισης, αλλάζει και το χρώμα του πίνακα.

Το 3θυρο MINI Cooper SE, με βάρος1.365 κιλά, είναι μόνο 145 κιλά βαρύτερο από το 3θυρο MINI Cooper S με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ σε χαμηλή ταχύτητα παράγει έναν ελαφρύ εξωτερικό θόρυβο για να προειδοποιεί τους πεζούς. Με την μπαταρία καλά τοποθετημένη, χαμήλωσε το κέντρο βάρους κατά 3 εκ., σε σχέση με το MINI Cooper S, ενώ είναι και πιο ελαφρύ μπροστά, λόγω της ύπαρξης του ηλεκτροκινητήρα. Διαθέτει, δε, ένα αξιόπιστο σύστημα ελέγχου δυναμικής ευστάθειας (DSC), το οποίο προσφέρει την απαραίτητη πρόσφυση και σταθερότητα στην οδήγηση, τόσο κατά τη λειτουργία ανάκτησης ενέργειας ή κατά την επιτάχυνση στην έξοδο από τις στροφές, κάτι το οποίο διαπίστωσα στην πιο δύσκολη στροφή της Αττικής στη υπόγεια γέφυρα της Χαμοστέρνας.

Σε χώρους, 4 ενήλικες θα καθίσουν, με τους πίσω να δυσκολεύονται στα πόδια, αν είναι μεγαλόσωμοι, ενώ τα 211 λίτρα του πορτ-μπαγκάζ αρκούν για λίγες αποσκευές.

Πάντως, δεν έχει πάρει καθόλου χώρο η ύπαρξη της μπαταρίας των 32,6 kWh, η οποία αποτελείται από 12 μονάδες κυψελών ιόντων λιθίου που είναι τοποθετημένες σε μια μονάδα σε σχήμα Τ, στο δάπεδο του οχήματος μεταξύ των εμπρός καθισμάτων και κάτω από τα πίσω καθίσματα.

Το ηλεκτρικό MINI Cooper SE κοστίζει από 33.960 ευρώ, ωστόσο να υπολογίσετε μείωση τιμής κατά 5.468 ευρώ, λόγω της επιδότησης, ενώ αν υπάρχει και απόσυρση παλαιού, μείον 1.000 ευρώ ακόμα.