Εξώστης στη θάλασσα, από Λευκό Πύργο έως το λιμάνι στη Θεσσαλονίκη
Δημήτρης Μπαλής
Είναι γεγονός ότι το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης χρειαζόταν κάτι φρέσκο και δυναμικό, που να αναβαθμίζει την εικόνα της πόλης.
Στον Δήμο Θεσσαλονίκης σχεδιάζουν ένα εμβληματικό έργο, ένα ντεκ προς την πλευρά της θάλασσας, από τον Λευκό Πύργο μέχρι και το λιμάνι. Το έργο της επέκτασης του κρηπιδώματος, το οποίο θα προσφέρει ανάσα στις χιλιάδες των κατοίκων και των τουριστών που επισκέπτονται καθημερινά το παραλιακό μέτωπο, προχωρά, καθώς μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται η προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού.
Η σύμβαση που θα ανατεθεί περιλαμβάνει το σύνολο των μελετών που αφορούν τον σχεδιασμό και την αδειοδότηση του έργου επέκτασης του υφιστάμενου κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας με την κατασκευή ντεκ.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, η κατασκευή του ντεκ έρχεται παράλληλα να επιλύσει σειρά λειτουργικών προβλημάτων, καθώς διευρύνεται ο κοινόχρηστος χώρος προς την πλευρά της θάλασσας. «Το μικρό, σήμερα, εύρος του κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας είναι αδύνατο να καλύψει τις ανάγκες των χιλιάδων επισκεπτών της. Με το ντεκ αντιμετωπίζεται το πρόβλημα του περιορισμένου χώρου κίνησης πεζών και ποδηλατών και δημιουργείται ένας διευρυμένος εξώστης προς την πλευρά της θάλασσας», υπογράμμισε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Εφραίμ Κυριζίδης.
Παράλληλα με το ντεκ, προβλέπεται η αναδιαμόρφωση του ευρύτερου περιβάλλοντα χώρου της Λεωφόρου Νίκης με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της τέχνης και της επιστήμης καθώς και τις αρχές του βιοκλιματικού – περιβαλλοντικού σχεδιασμού. Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του Δήμου Θεσσαλονίκης για αναβάθμιση του φυσικού, πολιτιστικού και αστικού περιβάλλοντος της πόλης.
Για το έργο της κατασκευής ντεκ στην παλιά παραλία ο Δήμος Θεσσαλονίκης είχε προκηρύξει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών, που ολοκληρώθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο. Το πρώτο βραβείο είχε απονεμηθεί στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου.
Οι μελετητές πρότειναν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της παλιάς παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.
Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις.
Διαμορφώνονται, παράλληλα, χωρικές συνθέσεις-ενότητες διαφορετικών επιπέδων. Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις σε χαμηλότερο επίπεδο διαχωρίζουν με ήπιο και διακριτικό τρόπο τον χώρο της κίνησης-ροής των πεζών από τον χώρο της στάσης, συνάντησης και κοινωνικής επαφής.