Η εμπειρία του πώς θα εκπαιδεύονται πιλότοι και πλήρωμα στο AEGEAN – CAE Flight Training Center της Αθήνας
Αναδημοσίευση από huffpost.gr
Δημήτρης Μπαλής
Δεν είχα ποτέ τη φιλοδοξία να γίνω πιλότος αεροσκαφών. Για μηχανικός αεροσκαφών είχα μια προτροπή από την εξαδέλφη μου, όμως, τελικά, η επαγγελματική μου σταδιοδρομία προχώρησε διαφορετικά.
Πάντως, κατά καιρούς, παλαιότερα, είχα την ευκαιρία να βρεθώ σε πιλοτήριο αεροσκαφών, σε διαδικασία απογείωσης, πορείας και προσγείωσης, ωστόσο μετά τα τελευταία μέτρα ασφαλείας, η πρόσβαση σε οποιονδήποτε εκτός από μέλος πληρώματος, εν πτήσει, απαγορεύεται.
Εμπειρία από πιλοτήρια έχω αποκομίσει σε σταθμευμένα αεροσκάφη, αλλά και στα εργοστάσια παραγωγής της Airbus, τόσο στην Τουλούζ όσο και στο Αμβούργο.
Ωστόσο, πρώτη φορά μπήκα σε προσομοιωτή πιλοτηρίου, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μου στο Κέντρο Εκπαίδευσης της CAE στη Μαδρίτη. Ηταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να δω και να μάθω περισσότερα για την κοινοπραξία της Aegean και της καναδικής CAE, που αφορά στη δημιουργία του Flight Training Center της Αθήνας, του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα, που θα λειτουργήσει σε ένα από τα πρώτα «πράσινα» Hangar της Ευρώπης, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Δεκέμβριο του 2023.
Η εμπειρία του προσομοιωτή
Και μόνο που κάθεσαι στη θέση του κυβερνήτη αεροσκάφους, έστω κι ας είναι σε προσομοιωτή, δε μπορεί παρά να νιώθεις κάποιο δέος. Εντάξει η αναμνηστική φωτογραφία που θα βγάλεις, θα μείνει να τη θυμάσαι και ενδεχομένως να παροτρύνει ή και να προκαλέσει κάποιους να δοκιμάσουν την τύχη τους και γιατί όχι να γίνουν πιλότοι.
Ευρισκόμενος στον προσομοιωτή ενός Boeing 787 Dreamliner, ακριβώς όπως το κόκπιτ του κανονικού αεροσκάφους, αντιλαμβάνεσαι την ευθύνη του να πιλοτάρεις ένα αεροσκάφος με δεκάδες ή εκατοντάδες επιβάτες, προκειμένου να τους μεταφέρεις με ασφάλεια.
Η ακριβής, πολύμηνη εκπαίδευση σε ένα τέτοιο κέντρο, έχει ακριβώς αυτό το σκοπό: να πιλοτάρεις με γνώμονα την ασφάλεια και να χειρίζεται τα πάντα, με την απαραίτητη σχολαστικότητα κι ας είναι ρουτίνα.
Το προσωπικό της CAE, για να κάνει ακόμα πιο φιλική την εμπειρία, έβαλε φόντο στον προσομοιωτή την περιοχή των Σπάτων, στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και έζησα το πώς προσγειώνεται το αεροσκάφος. Οφείλω να επισημάνω ότι ο προσομοιωτής είναι τέτοιας κατασκευής, με υδραυλικά μπράτσα, που ταλαντεύονται όπως το αεροσκάφος στον αέρα, κάνοντας όλες τις κινήσεις τόσο κατά τον χειρισμό του πιλότου, όσο και κατά τις αναταράξεις, οπότε η εκπαίδευση εκδηλώνεται σε όλες τις συνθήκες.
Η εκπαίδευση του πληρώματος καμπίνας
Εξίσου σημαντική, εκτός της εκπαίδευσης των πιλότων, είναι και η σωστή εκπαίδευση του πληρώματος καμπίνας.
Οι συνθήκες σε περίπτωση φωτιάς εντός του αεροσκάφους, καπνού και εκκένωσης της καμπίνας, αναλύθηκαν με παραστατικό τρόπο από εκπαιδεύτριες τόσο της CAE όσο και της Aegean, που ήρθαν από την Αθήνα στη Μαδρίτη, για τον σκοπό αυτό.
Η πιστή τήρηση των κανόνων, τα σωστά παραγγέλματα προς τους επιβάτες, η ακριβής διαδικασία, αποτελούν εχέγγυα για την ασφάλεια των επιβατών και μπορείς εύκολα να αντιληφθείς την υπευθυνότητα όσων είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον, που δεν είναι απλά μια «δουλειά».
Το κέντρο εκπαίδευσης της CAE στη Μαδρίτη
Η καναδική CAE διαθέτει 75 χρόνια εμπειρίας στον αεροπορικό χώρο, με πάνω από 13.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 200 τοποθεσίες σε περισσότερες από 40 χώρες. Το κέντρο εκπαίδευσης στη Μαδρίτη, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του είδους των εγκαταστάσεων και της εμπειρίας που μπορούν να αναμένουν οι πιλότοι που εκπαιδεύονται στο Κέντρο Εκπαίδευσης AEGEAN – CAE Training Center στην Αθήνα, μόλις τεθεί σε λειτουργία.
Βρίσκεται δίπλα στο αεροδρόμιο Barajas της Μαδρίτης, και εκπαιδεύει περισσότερους από 5.000 πιλότους και περισσότερα από 15.000 άτομα πληρώματος καμπίνας ετησίως. Συνολικά, το CAE Madrid παρέχει περισσότερες από 50.000 ώρες εκπαίδευσης προσομοιωτών ετησίως. Φιλοξενεί 11 προσομοιωτές πλήρους πτήσης για τους τύπους αεροσκαφών: A320, A330, A340, A350, DASH8 Q-300, CRJ200/900/1000, ATR72-600 και B787. Υπάρχουν 3 συσκευές APT για τα A320, A330 και A340, καθώς και μία IPT για τα αεροσκάφη CRJ200 και CRJ900, μία για DASH8 και μία για B787. Όσον αφορά την εκπαίδευση του πληρώματος καμπίνας, υπάρχουν υποδομές τόσο για τον τύπο αεροσκάφους Α340 όσο και για το Α320, καθώς και, δύο χώροι κατάσβεσης φωτιάς και ένας καπνού. Διατίθενται είκοσι αίθουσες διδασκαλίας, πλήρως εξοπλισμένες με ψηφιακούς πίνακες και προβολείς, καθώς και 22 αίθουσες ενημέρωσης για τους προσομοιωτές. Το κόστος για μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση πιλότου, στο κέντρο αυτό, κυμαίνεται μεταξύ 90.000 – 120.000 ευρώ.
Πώς θα λειτουργήσει το AEGEAN – CAE Training Center της Αθήνας
Το κέντρο θα αποτελεί μέρος της νέας τεχνικής βάσης 85.000 τ.μ. της AEGEAN στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, και μέρος της επένδυσης ύψους 140 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του πρώτου Σύγχρονου Οικοσυστήματος Υπηρεσιών Υποστήριξης για την αερομεταφορά στην Ελλάδα, για την ενίσχυση της τοπικής αεροπορικής βιομηχανίας και την εδραίωση της εταιρείας και της Ελλάδας ως ένα αεροπορικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το εκπαιδευτικό κέντρο θα είναι περίπου 2.800 τ.μ. και θα έχει χωρητικότητα έως και 7 προσομοιωτές πλήρους πτήσης και εξοπλισμό εκπαίδευσης πληρώματος καμπίνας/εξειδικευμένες εγκαταστάσεις για τη διενέργεια ειδικών ασκήσεων εκπαίδευσης των πληρωμάτων καμπίνας. Η κοινοπραξία θα λειτουργεί αρχικά με τέσσερις προσομοιωτές πλήρους πτήσης (δύο Airbus A320, ενός Boeing 737NG και ενός ATR 72-600). Το κέντρο έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τη λειτουργία του στα μέσα Δεκεμβρίου 2023 και θα μπορεί να εκπαιδεύει έως και 3.500 πιλότους (42.000 ώρες εκπαίδευσης πιλότων) και πάνω 10.500 άτομα – πλήρωμα καμπίνας ετησίως.
Το νέο κέντρο εκτός από πιλότους και πλήρωμα για την AEGEAN, θα παρέχει εκπαίδευση σε ιδιώτες αλλά και εταιρίες, καθώς οι πιλότοι δεν θα χρειάζεται πλέον να ταξιδεύουν εκτός Ελλάδας για την εκπαίδευσή τους, ενώ θα μπορεί να προσελκύσει υποψήφιους πιλότους από πολλές χώρες. Το νέο κέντρο θα τροφοδοτείται από ηλιακή ενέργεια με 35.000 τ.μ. φωτοβολταϊκών πάνελ ενσωματωμένα στο «πράσινο» κέλυφος της AEGEAN, που παράγει 3 MW ή 4,4 Gwh ετησίως και θα βρίσκεται σε ένα από τα πιο βιώσιμα αεροδρόμια της Ευρώπης. Πρόκειται να δημιουργήσει έως 500 νέες άμεσες και συνολικά περισσότερες από 1.100 νέες άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης σε διάστημα πέντε έως επτά ετών.
Το πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων της AEGEAN
Συνεχίζεται και το 2023 το επιτυχημένο Πρόγραμμα Υποτροφιών Πιλότων που ξεκίνησε η AEGEAN το 2018, με περίπου 89 νέους πιλότους, από τους αρχικά 100 υποψήφιους, να βρίσκονται ήδη στα πιλοτήριά της.
Αρχές Απριλίου ξεκίνησε το νέο τριετές πρόγραμμα, με 40 υποψήφιους πιλότους κάθε χρόνο (120 σύνολο) που προβλέπει θεωρητική και πτητική εκπαίδευση σε αεροσκάφη και εξομοιωτές πτήσεων αποκλειστικά στις σχολές Global Aviation, με έδρα την Αθήνα, και Egnatia Aviation, με έδρα την Καβάλα. Οι σπουδές είναι πλήρους φοίτησης με διάρκεια από 17 έως 19 μήνες και ημερομηνία έναρξης φοίτησης. Η η AEGEAN επιδοτεί ένα πολύ μεγάλο μέρος του κόστους εκπαίδευσης των περίπου 60.000 ευρώ, καταβάλλοντας τα μισά στη σχολή εκπαίδευσης και δίνοντας τα άλλα μισά ως δανεισμό στους υποψηφίους, με αποπληρωμή εντός της επόμενης 7ετίας, ώστε να δελεάσει τους νέους πιλότους να παραμείνουν στην εταιρεία για πολλά χρόνια. Αξίζει να επισημάνω ότι υπήρξαν ελάχιστες απώλειες, δηλαδή υποψήφιοι που δε συνέχισαν το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Προφανώς, όλες αυτές οι παροχές θα αφορούν, πλέον, το δικό της κέντρο εκπαίδευσης.