Ηλεκτρικά και με 500 χλμ./ώρα θα τρέχουν τα μονοθέσια σε τρεις δεκαετίες
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Τίποτα δεν θα είναι ίδιο με το σήμερα, ύστερα από τρεις δεκαετίες, σε κάθε έκφανση της ζωής, ακόμα και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η McLaren Applied Technologies θέτει το απόλυτο όραμα για τους αγώνες ταχύτητας, τριών δεκαετιών από τώρα. Το 2050, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Φόρμουλα 1 γιορτάζει την εκατονταετηρίδα του και οι τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η αυτονομία, η ηλεκτροδότηση και η μικτή πραγματικότητα θα είναι, πλέον, συνηθισμένες στην κοινωνία.
Η βρετανική εταιρεία ξεκίνησε μια εκτεταμένη ερευνητική διαδικασία και ζήτησε από τους εμπειρογνώμονές της στον τομέα του κινητήρα, της αεροδυναμικής, του σχεδιασμού, της τεχνολογίας των υλικών, της επιστήμης των δεδομένων και των ανθρώπινων επιδόσεων, να δημιουργήσουν ένα σχέδιο για γκραν πρι του μέλλοντος.
Γρήγορη, καταπιεστική και ενστικτώδης
Στο μέλλον, πολλές μετακινήσεις θα γίνονται υπογείως, όπως με το Virgin Hyperloop One, ώστε να μετατοπίζονται μεγάλοι όγκοι κίνησης και να μειώνεται η ηχορύπανση, ενώ ενδέχεται να αυξηθεί και η εναέρια κυκλοφορία.
Το όραμα για το μελλοντικό αγωνιστικό αυτοκίνητο, έχει την κωδική ονομασία MCLExtreme (ή MCLE) και δεν θα… πετάει. Θα παραμείνει με 4 τροχούς, θα κάνει όπισθεν και βέβαια θα έχει οδηγό. η κατασκευή υπόγειων δικτύων που μετατοπίζουν μεγάλους όγκους κίνησης σε λιγότερο χρόνο είναι πιο πιθανό.
Αλλά εκεί τελειώνουν οι ομοιότητες με το σήμερα.
Με την εξαίρεση του συστήματος μείωσης οπισθέλκουσας (DRS), για μεγαλύτερη τελική ταχύτητα, οι σημερινές τεχνικές προδιαγραφές απαγορεύουν την ενεργή αεροδυναμική – αλλά αναμένουμε ότι αυτό θα αλλάξει. Η απαίτηση για μεγαλύτερη απόδοση θα δίνει τη δυνατότητα στο αυτοκίνητο να αλλάξει το σχήμα του για να μεγιστοποιήσει την ταχύτητά του.
Αν και αυτό δεν υπήρξε στην ατζέντα της Formula 1 εδώ και αρκετές δεκαετίες, η τρέχουσα σκέψη δείχνει ότι θα πρέπει να επιστρέψει στο μέλλον σε υψηλές επιδόσεις και ακραίες ταχύτητες, κάτι που απαιτούν οι οπαδοί του σπορ.
Λαμβάνοντας έμπνευση από τη φύση, το MCLE διαθέτει sidepods που επεκτείνονται, όπως τα βράγχια ενός μεγάλου λευκού καρχαρία. Το μετατρέπουν σε…σφαίρα που κινείται με 500 χλμ./ώρα στις ευθείες, και επεκτείνονται καθώς το αυτοκίνητο εισέρχεται στις ζώνες πέδησης και στις στροφές για να παρέχει σταθερότητα και έλεγχο.
Υπάρχουν επίσης λιγότερα αεροδυναμικά εξαρτήματα που συνδέονται με το επάνω αμάξωμα του concept αυτοκινήτου του 2050. Διαθέτει περίπλοκο γλυπτό δάπεδο και διαχύτη, που τραβά το αυτοκίνητο σφιχτά στο έδαφος.
Ξεκλείδωμα της δύναμης της τεχνητής νοημοσύνης
Οι καινοτομίες στην κατανόηση του ανθρώπινου εγκεφάλου θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη πραγματικά έξυπνων μηχανών. Όπου οι υπολογιστές είχαν μεγαλύτερη ακατέργαστη επεξεργαστική ισχύ από τον ανθρώπινο εγκέφαλο, αλλά δεν είχαν τη συναισθηματική νοημοσύνη και τη συνολική πολυπλοκότητά τους, οι μηχανικοί θα μπορούσαν να διδάξουν στους υπολογιστές πώς να σκέφτονται και να συμπεριφέρονται σαν άνθρωποι μέσω νευρολογικών συνδέσεων.
Ο αγώνας θα μπορούσε να γίνει φυτώριο για την ανάπτυξη του AI. Ο οδηγός του μέλλοντος θα λαμβάνει λιγότερες πληροφορίες από το pitwall και θα βασίζεται σε έναν συγκυβερνήτη AI. Η τεχνολογία ενός πανίσχυρου και διαισθητικού AI θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα διαφοροποίησης των επιδόσεων μέχρι το 2050.
Οι οδηγοί μπορούν να συνδεθούν με το AI μέσω συμβιωτικής σύνδεσης στο κράνος και αισθητήρων μέσα στο μονοθέσιο. Το AI μαθαίνει και προβλέπει τις προτιμήσεις του οδηγού και την κατάσταση του μυαλού. Παρέχει στρατηγική αγώνων σε πραγματικό χρόνο και βασικές πληροφορίες μέσω ολογραφικής προβολής – αλλά περισσότερο από αυτό – κατανοεί τη διάθεση του οδηγού και τη συναισθηματική του κατάσταση, προσαρμόζοντας τις συμβουλές με βάση τις φυσιολογικές και ψυχολογικές ανατροφοδοτήσεις που λαμβάνει.
Ο μεγάλος, ηλεκτρικός ελέφαντας
Δεδομένοι ότι οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο οδηγούν στην ευρεία υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών, στη McLaren πιστεύουν δικαίως ότι μέχρι το 2050 οι αγώνες Grand Prix θα είναι ηλεκτρικοί.
Τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν σήμερα τη μακρόχρονη μάχη εναντίον των αυτοκινήτων με υδρογόνο και στη McLaren σχεδίασαν ένα αυτοκίνητο με μικρό ηλεκτρικό κινητήρα και εύκαμπτη μπαταρία, που μπορεί να χυτευθεί στην αεροδυναμική μορφή του αμαξώματος. Στο μέλλον, η πολυπλοκότητα θα έγκειται στην αποθήκευση της ενέργειας, σε αντίθεση με τη μετατροπή της ενέργειας από την πέδηση, σε κινητική που συμβαίνει σήμερα. Κι επειδή η McLaren Applied Technologies προμηθεύει με ηλεκτρικό κινητήρα και μπαταρία ομάδες της Formula E, στην 5η σεζόν του θεσμό, προβλέπει πολλαπλασιασμό μηχανισμών αποθήκευσης ενέργειας. Αναμένει δε, ότι η φόρτιση plug-in (μέσω πρίζας) θα είναι μια βραχυπρόθεσμη λύση, με τα αυτοκίνητα του μέλλοντος να φορτίζονται ασύρματα, όπως το MCLE που απορροφά την ισχύ από το έδαφος μέσω επαγωγικής φόρτισης. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσε ένα μονοθέσιο να φορτίσει έως το 50% της μπαταρίας σε διάστημα έως 30 δευτ. Και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός αποτελεί το ιδανικό έδαφος για την προετοιμασία αυτής της τεχνολογίας για τη χρήση σε αυτοκίνητα παραγωγής.
Αμάξωμα, τροχοί, πιλοτήριο
Το πιλοτήριο θα είναι διασκεδαστικό, δείχνοντας τον οδηγό να κρατάει το τιμόνι, ενώ τα συναισθήματα του οδηγού θα προβάλλονται δυναμικά στο αμάξωμα και στα ελαστικά του αυτοκινήτου. Τα ελαστικά μπορούν επίσης να κατασκευαστούν από ένα σύνθετο υλικό με ενσωματωμένα επαγωγικά πηνία φόρτισης.
Τα σιρκουί δεν θα είναι ποτέ τα ίδια
Οι υψηλότερες ταχύτητες του 2050 θα επιτρέψουν σε μια πίστα πιο απότομη και πολύ πιο επιθετική, από όσο είναι η Monza ή η Fuji. Θα είναι πιο ψηλά από το έδαφος και πιο ελικοειδής – αλλά η βελτιωμένη αεροδυναμική του MCLE θα επιτρέψει επίσης πολύ πιο σφιχτές κινήσεις, επιτρέποντας στα σιρκουί να καταλαμβάνουν μικρότερο χώρο. Επίσης, σήμερα οι σχεδιαστές σιρκουί, φτιάχνουν στροφές 90 μοιρών ώστε να περιορίζουν την ταχύτητα, αλλά μελλοντικά θα μπορούν τα μονοθέσια να περνούν με 400 χλμ./ώρα!
Φόρτιση εν κινήσει
Τα pit-stops είναι ένα συναρπαστικό μέρος της Formula 1 – αλλά το 2050, το E-pitlane παρέχει την επαγωγική τροχιά φόρτισης και οι οδηγοί πρέπει να παίζουν με τη στρατηγική. Όσο πιο αργά κινούνται μέσα από το pitlane, τόσο καλύτερη είναι η συνδεσιμότητα και ο ρυθμός επαναφόρτισης. Οσο πιο ακριβείς είναι στις κινήσεις τους, τόσο μεγαλύτερη ενέργεια θα έχουν για να δουν την καρό σημαία του τερματισμού.
Επαναπροσδιορισμός της εμπειρίας των θεατών
Οι θεατές θέλουν να βυθιστούν στη δράση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο φανταζόμαστε ότι τμήματα της διαδρομής θα έχουν γυάλινα τοιχώματα ή ακόμα και γυάλινα σκεπάσματα, επιτρέποντας στους θεατές να στέκονται στην κορυφή της διαδρομής.
Οι ηγέτες του μέλλοντος
Οι αγώνες Grand Prix θα παραμείνουν μια πρόκληση δεξιοτήτων και αφοσίωσης.
Οι μελλοντικοί αγώνες Grand Prix θα είναι πιο γρήγοροι. Μεγαλύτερες ταχύτητες στις ευθείες, φυσικά, αλλά μεγαλύτερης σημασίας, αυξημένη φορτίο g κατά την πέδηση και στις στροφές. Αυτό θα απαιτήσει οι οδηγοί να εκπαιδεύονται διαφορετικά και θα δούμε έναν νέο σωματότυπο οδηγού αγώνων. Η σωματική διάπλαση των οδηγών έχει αλλάξει με την εποχή, και οι φόρμες φόρμας του μέλλοντος θα μεταφερθούν από το σημερινό πυρίμαχο κοστούμι σε μια κατασκευή g φόρμας, παρόμοιας με εκείνες που φοριούνται από τους πιλότους ακροβατικών ή μαχητικών αεροσκαφών, για να αποφευχθεί η συγκέντρωση του αίματος στα άκρα. Τα κοστούμια κοστούμια θα περιλαμβάνουν ορθο-ύφασμα, αλουμινένιο μυλάρ, νάιλον επιστρωμένο με νεοπρένιο, δακρόν, νάιλον επιστρωμένο με ουρεθάνη, τρικέτα, νάϋλον / σπαντέξ, ανοξείδωτο χάλυβα και σύνθετα υλικά υψηλής αντοχής. Κι όλα αυτά για να αντέξουν στις ταχύτητες των 500 χλμ./ώρα και στην μέγιστη δύναμη g.
ΠΗΓΗ: www.sport24.gr