Λιγότερες επενδύσεις από υφιστάμενα ξενοδοχεία – μεγάλο βάρος σηκώνουν τα 1 και 2 αστέρων
Δημήτρης Μπαλής
Εχω γράψει αρκετές φορές ότι ο τουρισμός μπορεί να είναι τροφοδότησης της ελληνικής οικονομίας (το 25% του ΑΕΠ), όμως δεν έχει οριζόντια διάχυση, σε όλη την Ελλάδα και δεν έχουν όλα τα ξενοδοχεία ανάλογα οφέλη.
Η ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2022, την οποία πραγματοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξ.Ε.Ε., σε 929 ξενοδοχεία εποχικής (5,6 μήνες μέσος όρος) και συνεχούς λειτουργίας, επιβεβαιώνει το γεγονός ότι τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, εξακολουθούν να πιέζονται, τη στιγμή που τα εποχικής λειτουργίας εμφανίζουν κέρδη.
Στην έρευνα αποτυπώνονται όλα τα βασικά μεγέθη που συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα για το ελληνικό ξενοδοχείο, αναδεικνύεται η γρήγορη ανάκαμψη και η ικανότητα προσαρμογής του κλάδου στις προκλήσεις της συγκυρίας, αποτελώντας τον βασικό πυλώνα της επιτυχίας του ελληνικού τουρισμού στη σεζόν του 2022, που έφθασε σε νέο ρεκόρ εσόδων –όχι αφίξεων, κάτι που αναμένεται να γίνει το 2023.
Σύμφωνα με την έρευνα:
- Η μέση πληρότητα τον Αύγουστο του 2022 ξεπέρασε οριακά αυτήν του αντίστοιχου μήνα του 2019, με 88% και 86,8% αντίστοιχα.
- Τον Αύγουστο του 22, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70€, το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70€ και τα 178€ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178€.
- Μέση τιμή διάθεσης δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο του 22 ήταν τα 150 ευρώ. Το 50% ήταν έως 100 ευρώ, το 25% έως 70 ευρώ και το 50% μεταξύ 70 και 178 ευρώ.
- Ο συνολικός τζίρος των ξενοδοχείων το 2022 ήταν οριακά αυξημένος σε σχέση με το 2019 (+2,4%)
- Τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατέγραψαν χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας σε όλους τους βασικούς δείκτες (πληρότητα, τιμές κλπ) με αποτέλεσμα μια πτώση του τζίρου -21,2% σε σχέση με το 2019. Τα εποχικής λειτουργίας είχαν αύξηση 9,8%.
- Αντίστοιχη εικόνα προκύπτει από τη σύγκριση επιδόσεων μεταξύ ξενοδοχείων 4* & 5* και ξενοδοχείων από 1* έως 3* (τζίρος 2019: 4* & 5* +13,1%, 1*- 3* -22,3%).
- Το 1/3 περίπου των πελατών των ξενοδοχείων προέρχεται από τους Online Travel Agents (OTAs).
- Από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια με tour operators για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με τιμές αυξημένες κατά 11,4% κατά μέσο όρο.
- Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι κατά το 2022 ήταν η εξεύρεση προσωπικού και το κόστος της ενέργειας.
- Μεγάλη ανησυχία στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και η ρευστότητα.
Επενδύσεις:
Το 18% (ήτοι 109.954.270 ευρώ) των συνολικών επενδύσεων (612.210.563 ευρώ) των ξενοδοχείων το 2022 αφορούσε επενδύσεις βιωσιμότητας. Συνολικά επένδυσαν: 219.780.520 ευρώ τα 5άστερα ξενοδοχεία, 184.741.936 τα 4 αστέρων, 127.755.800 τα 3 αστέρων, 70.124.214 ευρώ τα 2 αστέρων (το 11,7% του τζίρους τους) και 18.808.093 τα 1 αστεριού (14,7% του τζίρου). Γενικά τα 1 και 2 αστέρων έκαναν τις μεγαλύτερες επενδύσεις επί του τζίρου.
«Σε μια παγκόσμια αγορά που αλλάζει, υπάρχουν μείζονα ζητούμενα, όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η προστασία από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, ο θεματικός εμπλουτισμός και η διαφοροποίηση των προορισμών, για τα οποία απαιτείται ειδική προσοχή και μέριμνα στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής μακράς πνοής. Θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τη νέα κυβέρνηση της χώρας που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές, ώστε να θωρακιστεί και να ενισχυθεί αυτή η δυναμική του ελληνικού ξενοδοχείου, η οποία μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες αξίες στη χώρα. Μέσα σε μια παγκόσμια οικονομική καταιγίδα είναι κάτι παραπάνω από καθοριστική η συμβολή του ξενοδοχείου και του τουρισμού για να δέσουμε σε ασφαλές λιμάνι το καράβι της ελληνικής οικονομίας», ανέφερε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Αλέξανδρος.