MERCEDES – AMG: Από το μονοθέσιο στην A-Class
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Με όλες τις «εκρηκτικές» Mercedes-Benz του περασμένου μισού αιώνα, που έχουν βγει από τις πύλες του Affalterbach, ο οίκος AMG έχει αποκτήσει την τεχνογνωσία μιας πολύ λεπτής επιστήμης: της μεταφοράς της ύψιστης αυτοκινητικής τεχνολογίας -που εξελίσσεται σε πεδία όπως η Formula 1- στα αυτοκίνητα παραγωγής, όπως η Α-Class.
Από το πέρασμα της F1 στην εποχή των υβριδικών μονοθεσίων, το 2014, η υβριδική μονάδα ισχύος της Mercedes-Benz όχι μόνο δεν έχει χάσει κανένα παγκόσμιο πρωτάθλημα, αλλά έχει πετύχει μέσα σε μόλις λίγα χρόνια να διπλασιάσει -κοντά στο περίπου 50%- την αποδοτικότητα του καυσίμου, σε σχέση με όσα είχε πετύχει η μηχανολογία τα προηγούμενα 120 χρόνια! Και, επίσης, να αγγίξει με έναν κινητήρα V6 1.6 lt, μαζί με το υβριδικό σύστημα δύο ηλεκτροκινητήρων, ισχύ που φθάνει τους 1000 ίππους.
Τεχνολογία στο δρόμο
Η τεχνολογία αυτή, που πέραν του μονοθεσίου της F1 εκφράζεται και στο δρόμο με το «εξωγήινο» υπερ-υψηλών επιδόσεων hypercar Mercedes-AMG Project ONE, μπορεί μόνο με βαθύτατη και εμπειρική τεχνογνωσία να μεταφερθεί σε αυτοκίνητα παραγωγής, που εκ των πραγμάτων πρέπει να είναι προσιτά και οικονομικά.
Σε αυτό, ακριβώς, το σημείο είναι που υπερτερεί η εμπειρία της AMG εδώ και 50 χρόνια, ειδικά από το 2013 που μπήκαν στη «φαρέτρα» της AMG και οι πιο συμπαγών διαστάσεων Mercedes-Benz: η A-Class, η CLA, η CLA Shooting Brake, και η GLA. Από το 2016, που έκανε τη μεγαλύτερη στρατηγική επέκταση μοντέλων της ιστορίας της, η AMG εξελίσσει πάνω από 50 διαφορετικές Mercedes-Benz: από την Α45 AMG μέχρι την «εκρηκτική» σπορ πολυτελή δωδεκακύλινδρη S65 AMG και από sedan και estate μέχρι μεγάλα SUV, με πίσω κίνηση ή τετρακίνητα, με μετάδοση διπλού συμπλέκτη ή με το προηγμένο αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, και με μια πληθώρα κινητήρων – αρχής γενομένης από της A45 AMG, τον πιο ισχυρό τετρακύλινδρο του κόσμου!
Η αρχή της διαδρομής
Η AMG μπήκε στο δρόμο της ύψιστης αυτοκινητικής τεχνολογίας το 1967, όταν ιδρύθηκε -αρχικά ως «μηχανολογικό γραφείο σχεδιασμού, δοκιμών και εξέλιξης αγωνιστικών κινητήρων»- από τον Χανς-Βέρνερ Άουφρεχτ και τον Έρχαρντ Μέλτσερ. Το όνομα AMG προέκυψε από τα αρχικά των επωνύμων τους, καθώς και της γενέτειράς της, της πόλης Γκρόσασπαχ. Η φήμη της AMG πέρασε τα σύνορα της μικρής αυτής πόλης το 1971, όταν η περίφημη «κόκκινη γουρούνα», η ευμεγέθης AMG 300 SEL 6.8, κέρδισε την Κλάση της στις 24 Ώρες του βελγικού Spa-Francorchamps, και κατέκτησε τη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης.
Όταν, το 1976, η AMG είχε αναπτυχθεί τόσο που εγκαινίασε το εργοστάσιό της στο Affalterbach, μεγεθύνθηκε πια από εργαστήριο κινητήρων επιδόσεων σε εργοστάσιο σπορ αυτοκινήτων. Μια από τις πιο σπουδαίες καινοτομίες της ήρθε το 1984, μια τεχνολογία της κίνησης των βαλβίδων που εφαρμόστηκε αρχικά στον 5λιτρο V8 της Mercedes-Benz 500 SEC, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα η AMG ξεκίνησε την εξέλιξη των αγωνιστικών Ε-Class του Γερμανικού Πρωταθλήματος Τουρισμού (DTM). Αυτό αποτέλεσε το εφαλτήριο της επισημοποίησης της συνεργασίας της με τη Daimler, το 1990 – συμφωνία η οποία μέσα σε λίγους μήνες επέδωσε στην AMG το «χρίσμα» της εξέλιξης παραγωγής όλων των σπορ εκδόσεων των Mercedes-Benz.
Ξεκινώντας από τη C36 AMG του 1993, και μετά τη μερική εξαγορά (51%) της AMG από τη Daimler το 1999 και την πλήρη το 2005, σήμερα οι μηχανικοί εξέλιξης της Mercedes-AMG περνούν 17 εβδομάδες το χρόνο στην παλιά πίστα του Nurburgring! Εκεί δοκιμάζεται η μεταφορά της τεχνογνωσίας από το υβριδικό σύστημα της F1 στο δρόμο, με αυτοκίνητα όπως η AMG GT Concept. Σ’ αυτήν εφαρμόζεται πλήρως το σύστημα ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα, μεταξύ άλλων, και επιτυγχάνεται η μεταβαλλόμενη τετρακίνηση AMG Performance 4MATIC+ χάρη στον ηλεκτροκινητήρα που δίνει ισχύ στους πίσω τροχούς, ενώ το Torque Vectoring κρατά αυτόνομη τη ροπή που μεταφέρεται ανά πάσα στιγμή σε κάθε τροχό. Και, παράλληλα, στο Nurburgring δοκιμάζονται για τις λιγότερο ακριβές AMG τεχνολογίες αποδοτικότητας των μικρότερων κινητήρων, ρυθμίσεις των σχέσεων μετάδοσης, γεωμετρίες της ανάρτησης, εξαρτήματα φρένων, αεροδυναμικές παρεμβάσεις – όλα όσα προσδίδουν στις Mercedes-AMG τις αρετές του «Driving Performance»: υψηλή απόδοση, αποκλειστικότητα και δυναμική οδηγική ευχαρίστηση…