Μετρό Θεσσαλονίκης: έφθασε ο μετροπόντικας στην Καλαμαριά
Δημήτρης Μπαλής
Σύμφωνα με το πρόγραμμα προχωρά το μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο μετροπόντικας έφθασε στον σταθμό Καλαμαριά, έχοντας ξεκινήσει από τη Μίκρα προς την πόλη της Θεσσαλονίκης. Αυτή η Γραμμή περιλαμβάνει 5 σταθμούς με 4,78 χλμ. υπόγειας γραμμής: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Πλέον, απομένει ο μετροπόντικας να φθάσει στη Νομαρχία και να διανύσει ακόμη 500 μέτρα μέχρι τη διασταύρωση στον σταθμό Πατρίκιο, όπου θα συναντήσει την άλλη γραμμή από το νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς Νέα Ελβετία, που περιλαμβάνει τους ενδιάμεσους σταθμούς: Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία, Συντριβάνι – ΔΕΘ, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμιγκ, Ανάληψη, Πατρίκιος και Βούλγαρη.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, που βρέθηκε στην άφιξη του Μηχανήματος Διάνοιξης Σηράγγων (ΤΒΜ), στο σταθμό Καλαμαριά, συνοδευόμενος από τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α. Ε. καθηγητή Γιάννη Μυλόπουλο και τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Στέλιο Παππά, ότι «τΤο 2019 ξεκινάει η δοκιμαστική λειτουργία της κύριας γραμμής του Μετρό, το 2020 δίνεται στους πολίτες και δύο μήνες αργότερα, θα δοθεί και η επέκταση προς Καλαμαριά».
Για την ακρίβεια, για να έχουν πλήρη εικόνα οι πολίτες της Θεσσαλονίκης για το ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα, στα τέλη του 2020 θα παραδοθούν προς χρήση οι δύο σταθμού Νέα Ελβετία και Συντριβάνι – ΔΕΘ και αρχές του 2021 οι 5 σταθμοί: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Το 2022, λόγω των αρχαιολογικών θεμάτων, θα δοθούν σε λειτουργία όλοι οι υπόλοιποι σταθμοί, άρα η Θεσσαλονίκη θα έχει πλήρες δίκτυο μετρό το 2020.
Επίσης, ο υπουργός επισήμανε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2018 θα προχωρήσουν οι πρόδρομες μελέτες για την επέκταση του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης, με υπόγειο μετρό, ενώ ο Γιάννης Μυλόπουλος τόνισε ότι η επέκταση προς το αεροδρόμιο σχεδιάζεται να γίνει υπέργεια, για μικρότερο κόστος, διότι δεν θα γίνει διάνοιξη σηράγγων, αν ήταν υπόγειο, ούτε θα υπάρξουν απαλλοτριώσεις, αν ήταν επίγειο.
Ολοκληρωμένες οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη:
«Ο μετροπόντικας φτάνει στον σταθμό της Καλαμαριάς, στην επέκταση της κύριας γραμμής του Μετρό στην Θεσσαλονίκη. Αυτό σημαίνει ότι το 60% των σηράγγων έχουν ολοκληρωθεί, το 2019 ξεκινάει η δοκιμαστική λειτουργία της κύριας γραμμής του Μετρό, το 2020 δίνεται στους πολίτες, 2 μήνες αργότερα θα δοθεί και η επέκταση για Καλαμαριά. Μέχρι τότε ο ΟΑΣΘ θα έχει μπορέσει να έχει ξεπεράσει τα προβλήματα που έχει παραλάβει από τις προηγούμενες διοικήσεις, θα έχει εκσυγχρονίσει τα λεωφορεία και το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης επιτέλους να έχει τις αστικές συγκοινωνίες που όφειλε εδώ και πάρα πολλά χρόνια να έχει. Πιστεύουμε ότι το έργο του Μετρό, από ανέκδοτο, επιτέλους ολοκληρώνεται. Άρα για να μην διαψεύσουμε τον κ. Ζουράρη, θα ξεκινήσουμε τις επεκτάσεις για τη δυτική Θεσσαλονίκη. Μέσα στο πρώτο εξάμηνο ξεκινάνε οι πρόδρομες εργασίες για τους σταθμούς δυτικής Θεσσαλονίκης και η Αττικό Μετρό θα ξεκινήσει τη διαδικασία και τις απαραίτητες μελέτες προκειμένου να επεκταθεί και στο αεροδρόμιο. Άρα πιστεύουμε ότι το χρονοδιάγραμμα τηρείται, μάλλον θα είμαστε νωρίτερα – μέσα στο καλοκαίρι – με ολοκληρωμένες τις δίδυμες σήραγγες στην επέκταση για Καλαμαριά, αντί για τον Σεπτέμβριο που είναι το χρονοδιάγραμμα. Οπότε να δώσουμε συγχαρητήρια και στην Αττικό Μετρό και σε όσους εμπλέκονται στο έργο και κυρίως όσους δουλεύουν, για να έχει επιτέλους η Θεσσαλονίκη σοβαρές αστικές συγκοινωνίες, σύγχρονες και έξω από την λογική του χθες.
Όπως γνωρίζετε, υπάρχει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τα έργα και η χώρα είναι σε θέση πλέον, να μπορεί να βρει χρηματοδότηση, το έργο του Μετρό στην Θεσσαλονίκη δε χρησιμοποιεί τις παλιές τεχνολογίες. Όπως ξέρετε, θα έχουμε συρμούς χωρίς οδηγό με πολύ σύγχρονα συστήματα. Όλα αυτά θα συνεκτιμηθούν από τις υπηρεσίες για να δούμε αν θα συνεχίσουμε το έργο να βγει ως μελέτη-κατασκευή με το νέο τρόπο, όμως, της μελέτης-κατασκευής που ορίζεται στο θεσμικό πλαίσιο, ή αν θα έχουμε προχωρημένες μελέτες για να γίνει η δημοπράτηση ή για να γίνουν, πιθανά, συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπως προβλέπεται στη δεύτερη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Αυτό θα το εκτιμήσουμε την ώρα που πρέπει.»
Σε ερώτηση για το πότε η Θεσσαλονίκη θα έχει ολοκληρωμένο δίκτυο Μετρό, είπε: «Αυτό θα ρωτήσετε όσους έκαναν συμβάσεις που προέβλεπαν ότι η σύμβαση του παλιού ΟΑΣΘ θα είναι 2 χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό και των επεκτάσεών του. Δεν ολοκληρώνονται αυτά τα πράγματα. Ο στόχος είναι να έχουμε όσο το δυνατόν πιο εκτεταμένο δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς, το οποίο όμως θα είναι βιώσιμο. Πραγματικά είναι λάθος να μην έχουν ενταχθεί μέχρι τώρα στο βασικό σχεδιασμό συνοικίες σαν της δυτικής Θεσσαλονίκης. Υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα με τις δυνάμεις του παλαιοκομματισμού σε σχέση με τις δυτικές συνοικίες γενικότερα, και στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, τις ξεχνούσαν. Δεν είμαστε σε αυτή τη λογική και το σκεπτικό μας είναι ότι πάνω στους σταθμούς του Μετρό και στην λειτουργία του Μετρό θα έρχεται να μεταφέρεται ο πολίτης με σύγχρονα λεωφορεία από τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης στους σταθμούς του Μετρό. Επομένως, μιλάμε για μία τελείως διαφορετική λογική που θα αναβαθμίσει και την πόλη, το αστικό περιβάλλον, και την καθημερινότητα των πολιτών. Αυτό είναι πολύ κοντά.»
Εξάλλου, για τον ΟΑΣΘ, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Πιστεύουμε, από ό,τι ξέρω, μέσα στην επόμενη εβδομάδα συζητείται στο ΣτΕ η μία προσφυγή, υπάρχει δυσαρέσκεια από αυτά που έχουμε βρει, που είναι έξω από την φαντασία και θα τα αναδείξει η διοίκηση του ΟΑΣΘ, και υπάρχει και δυσαρέσκεια για διάφορες αθλιότητες που διακινούνται στα ΜΜΕ σε σχέση με την διοίκηση του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ.
Ο Σίμος Δανιηλίδης είναι ένας δήμαρχος που έχει στηρίξει το να έχουμε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Θα πρέπει όμως όλοι να γνωρίζουμε τις διαδικασίες. Ο ΟΑΣΘ δεν έχει και δεν είχε ποτέ 520 λεωφορεία, όπως οριζόταν στο νόμο για να εξυπηρετήσει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, θα σας τα πει και ο Στέλιος και ο διευθύνων σύμβουλος. Το σύστημα της τηλεματικής δε λειτουργούσε όπως έπρεπε να λειτουργεί, επομένως δεν δίνει φερέγγυα στοιχεία στους πολίτες και στους χρήστες των λεωφορείων. Αυτό, τους επόμενους μήνες θα διορθωθεί από τις προσπάθειες που έχει ήδη κάνει η διοίκηση του ΟΑΣΘ και θα έχουμε ένα νέο σχεδιασμό και μια άλλη λειτουργία πολλών συστημάτων, με τις δυνάμεις του ΟΑΣΘ, εσωτερικά, προκειμένου οι πολίτες να έχουν μια αξιόπιστη ενημέρωση για τα δρομολόγια των λεωφορείων. Από κει και πέρα, ο στόχος ο δικός μας είναι ο ΟΑΣΘ να σταματήσει να έχει τον εξοπλισμό που παρέλαβε. Να πάμε σε αναβάθμιση και της κινητής και της ακίνητης περιουσίας του προκειμένου να μπορέσει να εξυπηρετήσει τους πολίτες. Αυτά τα πράγματα δεν είναι εύκολο να γίνουν, με την κατάσταση ειδικά που έχουν να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι που υπηρετούν αυτήν τη στιγμή στον ΟΑΣΘ.»