Οδηγούμε το Lexus NX 450h+ Plug-in Hybrid
Δημήτρης Μπαλής
Όταν – παλαιότερα – ακούγαμε το όνομα Lexus, στο μυαλό μας έρχονταν τα υψηλής ποιότητας και ισχυρά sedan που κατασκεύαζε. Με το πέρασμα των ετών, όμως, και προπάντων με τη μεταστροφή των Ευρωπαίων καταναλωτών στα SUV αρχικά και στον εξηλεκτρισμό μετέπειτα, ήταν φυσικό κι επόμενο να κάνει και η ίδια τη δική της μεταστροφή. Ως εκ τούτου, το νέο ΝΧ είναι το πρώτο Plug-in Hybrid όχημά της, έχοντας κατά νου το τι χρειάζεται ο Ευρωπαίος καταναλωτής.
Έχει μεγαλώσει σε όλα του συγκριτικά με την πρώτη γενιά και είναι, όπως ισχυρίζεται η φίρμα, καινούργιο κατά 95%, αριθμός που δείχνει πόσο έχει αρχίσει να ωριμάζει. Δεν υπάρχει, πάντως, περίπτωση να μην το αναγνωρίσει κάποιος στον δρόμο, καθώς αυτό που δεσπόζει είναι η χαρακτηριστική μάσκα της φίρμας με τις πολλές γωνίες, ενώ από εκεί και πέρα, εντυπωσιάζουν τα φώτα εμπρός/πίσω και οι έντονες ακμές στο αμάξωμα.
Έχοντας στο μυαλό τους πως το νέο ΝΧ θα αποτελέσει τον πυρήνα των πωλήσεων, οι άνθρωποι της φίρμας προσπάθησαν να το φέρουν όσο πιο κοντά μπορούσαν στις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς, διατηρώντας το, όμως, κοντά στις βασικές ιαπωνικές αρχές. Αυτό σημαίνει πως ο οδηγός δεν θα χρειαστεί να πάρει το βλέμμα του από τον δρόμο όταν απαιτηθεί ή χρειαστεί να κάνει κάποιες ρυθμίσεις, αυξάνοντας έτσι ακόμα περισσότερο την ασφάλεια όλων.
Η πλειονότητα των λειτουργιών γίνεται μέσω της έγχρωμης κεντρικής οθόνης αφής των 14 ιντσών (σ.σ. στην έκδοση F Sport) και των διακοπτών στο τιμόνι. Αξίζει να τονιστεί σε αυτό το σημείο πως οι τελευταίοι έχουν… μείνει 45 από τους 78 του πρώτου μοντέλου, γεγονός που αποδεικνύει πως οι Ιάπωνες θέλησαν να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν θα αναγκάζει τον οδηγό να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο.
Εντός καμπίνας τα πράγματα είναι κι εκεί πάρα πολύ καλά. Οι πέντε επιβάτες που ενδέχεται να φιλοξενηθούν, δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα, η ορατότητα είναι πολύ καλή και αναφορικά με τους πίσω, η πλάτη των καθισμάτων έχει αμβλεία γωνία, αυξάνοντας έτσι το ύψος κατ’ αυτόν τον τρόπο. Από εκεί και πέρα, πλήθος συστημάτων και λειτουργιών επιτρέπουν στον χειριστή να αισθάνεται ακόμα πιο σίγουρος στις κινήσεις του, καθώς το ΝΧ εξοπλίζεται με το Safe Assist Exit, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε όχημα μαζικής παραγωγής.
Το σύστημα εντοπίζει κίνηση όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο και σε περίπτωση που πλησιάσει άλλο όχημα ή δίκυκλο, διατηρεί κλειστές τις πόρτες, εμποδίζοντας τους επιβάτες να εξέλθουν, αποτρέποντας τυχόν δυσάρεστες στιγμές. Εν συνεχεία, διατίθεται head-up display που είναι πάρα πολύ ευκρινές, με έντονα γραφικά, που δεν δυσκολεύουν καθόλου τον οδηγό, κάνοντάς του ακόμα πιο εύκολη τη ζωή.
Το κινητήριο σύστημα αποτελείται από έναν ατμοσφαιρικό 4κύλινδρο κινητήρα 2,5 λίτρων και από δύο ηλεκτρικά μοτέρ, το ένα τοποθετημένο στον εμπρός άξονα και το άλλο στον πίσω. Η θερμική μονάδα αποδίδει 185 ίππους με 225Nm ροπή, ενώ οι σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη, 182 ίππους με 270Nm ροπή και 54 ίππους με 121Nm ροπή, εμπρός και πίσω αντίστοιχα. Η συνδυαστική ισχύς ανέρχεται στους 309 ίππους. Όσον αφορά στο κιβώτιο, είναι αυτόματο συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (e-CVT). Το 4κίνητο Lexus NX 450h+ Plug-in Hybrid επιταχύνει στο 0-100χλμ./ώρα σε 6,3 δευτ., με την τελική να ανακόπτεται ηλεκτρονικά στα 200χλμ./ώρα, τιμές πάρα πολύ καλές για ένα αυτοκίνητο που για 10 κιλά δεν φτάνει τους δύο τόνους.
Οι μπαταρίες είναι ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 18,1kWh, ικανές να κινήσουν αμιγώς ηλεκτρικά το όχημα έως 76 χιλιόμετρα σε μικτό οδικό δίκτυο και έως 98 σε αστικό. Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα κίνησης σε αυτοκινητόδρομο αμιγώς ηλεκτρικά, έως την ταχύτητα των 135χλμ./ώρα. Για τη φόρτισή τους απαιτούνται περίπου 2,5 ώρες σε παροχή 230 V/32 A με καλώδιο 6,6 kW. Περιττό να αναφερθεί βεβαίως πως φορτίζονται μερικώς μέσω του συστήματος της πέδησης.
Στο δρόμο το αυτοκίνητο καταφέρνει να κρύψει μια χαρά τόσο τον όγκο όσο και το βάρος του. Για το δεύτερο, είναι απολύτως φυσιολογικό να γίνεται αυτό από τη στιγμή που οι ίπποι του ανέρχονται στους 309. Κάθεσαι ψηλά, άρα έχεις πολλή ορατότητα σε κάθε κατεύθυνση και το τιμόνι ρυθμίζεται γρήγορα και δίχως πολύ κόπο. Υπάρχει δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης χάρη στο πρόγραμμα EV ή υβριδικής με το HV. Επίσης, στην έκδοση F Sport, πέντε προφίλ οδήγησης είναι διαθέσιμα (Eco, Normal, Sport, Sport+ και Custom), παρέχουν τη δυνατότητα στον χειριστή να οδηγήσει όπως εκείνος θελήσει.
Είναι ήσυχο ακόμα και όταν αυξάνεται η ταχύτητά του και με το που αποφασίσεις να το πατήσεις λίγο ή πολύ παραπάνω, προφανώς θα θέλεις κι άλλο. Τα φρένα έχουν καλή αίσθηση και είναι αποτελεσματικά, κάτι απαραίτητο για ένα SUV. Το νέο μοντέλο είναι σαφώς πιο βελτιωμένο και σύγχρονο σε σχέση με το προηγούμενο, παρέχει υψηλά στάνταρ ασφάλειας και δεν είναι υπερβολή να χαρακτηριστεί πολυτελές. Η ποιότητα των υλικών στο εσωτερικό είναι κορυφαία, κάτι που δείχνει πόσο πολύ διατεθειμένοι είναι οι Ιάπωνες να προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο.