Πόσο ταιριάζουν τα αυτοκίνητα παραγωγής στα πρωτότυπα

Δημήτρης Μπαλής

Τόσα χρόνια, επισκεπτόμενος τις Διεθνείς Εκθέσεις Αυτοκίνητου, έχω δει εκατοντάδες πρωτότυπα μοντέλα, με ονόματα βγαλμένα από ταινία επιστημονικής φαντασίας, τα οποία οι εταιρείες κατασκευάζουν προκειμένου να εντυπωσιάσουν το κοινό με τη σχεδιαστική τους αντίληψη και την τεχνολογική τους προσέγγιση.

Ως προς το πρώτο, οι γραμμές ενός πρωτότυπου μοντέλου, κρύβουν στοιχεία που οι σχεδιαστές των εταιρειών θέλουν να εφαρμόσουν στα μοντέλα παραγωγής. Ορισμένα χαρακτηριστικά, είναι άμεσα εφαρμόσιμα, ωστόσο πολλά μεταφέρονται στο μέλλον καθώς θεωρούνται μακρινά για την τωρινή πραγματικότητα. Πολλές φορές, μάλιστα, χαρακτηρίζονται και ως εξωγήινα, τέτοια χαρακτηριστικά. Όμως, η αλήθεια είναι ότι ποιος ονειρευόταν ότι κάποτε θα έχουμε αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι, αλλά με joystick, όπως στα αεροπλάνα; Κι όμως, προς τα εκεί πηγαίνουμε.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν μοντέλα που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους και με το στυλ τους θεωρούνται εκκεντρικά, με τολμηρές γραμμές και τεχνολογικά στοιχεία, που καθιστούν ένα αυτοκίνητο αυτόνομο ως προς την οδήγηση, με πλειάδα συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, με κάμερες αντί για καθρέπτες και τόσα άλλα στοιχεία που θα μπορούσαν να προσομοιάσουν σε κατασκευές που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα των ταινιών του James Bond. Όχι, δεν θα δούμε να βγαίνουν από τους τροχούς πριόνια που θα κόβουν το αμάξωμα ενός άλλου αυτοκινήτου, προκειμένου να το καταστρέψουν, αλλά θα δούμε έναν κλωβό να έρχεται με drone εναέρια και να τοποθετείται πάνω σε μια πλατφόρμα, ένα σασί, ώστε να συνθέσουν ένα αυτοκίνητο που θα κινηθεί μόνο του, με επιβάτες αλλά χωρίς οδηγό.

Αφορμή για το σημερινό θέμα, μου έδωσε η Nissan, η οποία έχει αναπτύξει μια σειρά από πρωτοποριακά πρωτότυπα αυτοκίνητα, που τελικά έκαναν την υπέρβαση και βρέθηκαν, με ορισμένες αλλαγές, ανάμεσά μας, στους δρόμους.

Από το Nissan Xmotion Concept (Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Β. Αμερικής 2018) στο Nissan Rogue παραγωγής (τρίτης γενιάς 15 Ιουνίου 2020).

Το πρόσφατο concept που έγινε πραγματικότητα είναι το «σκληρό αλλά εξελιγμένο» Nissan Xmotion, που μπήκε στην παραγωγή, ως… Nissan Rogue. Το concept εμπνεύστηκε από την ιαπωνική κουλτούρα και την παραδοσιακή χειροτεχνία, σε συνδυασμό με το δυτικό στιλ. Στην παραγωγή, το ολοκαίνουργιο Rogue υιοθετεί αυτά τα στοιχεία με ένα σχεδιασμό, έτοιμο για περιπέτεια για όλη την οικογένεια. Ίσως ο πιο ενδιαφέρων μετασχηματισμός, ήταν η εξέλιξη των μοναδικών προβολέων του concept, σε δύο ξεχωριστά φωτιστικά σώματα. Και ενώ οι πίσω πόρτες του concept με το ανάποδο άνοιγμα δεν τα κατάφεραν να μπουν στην παραγωγή, οι νέες πίσω πόρτες του Rogue ανοίγουν σχεδόν κατά 90 μοίρες, καθιστώντας εύκολη την πρόσβαση,  για τους επιβάτες όλων των ηλικιών.

Από το Nissan Resonance Concept (Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Β. Αμερικής 2013 (Detroit), στο Nissan Murano παραγωγής (τρίτης γενιάς, Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου Νέας Υόρκης 2014).

Άλλο πάλι κι αυτό. Ως concept, το Nissan Resonance μας αποκάλυψε έντονα στιλιστικά χαρακτηριστικά που θα γίνουν ορόσημο στο σχεδιασμό της  Nissan, τα επόμενα χρόνια. Η μάσκα V-Motion, ξεχώρισε σημαντικά στο πρωτότυπο, όπως και η αισθητική της «αιωρούμενης οροφής» που πλέον έχει περάσει όχι μόνο στα crossovers, αλλά και στα πιο πρόσφατα τετράθυρα της Nissan, το Versa και το Sentra. To τρίτης γενιάς Nissan Murano, υιοθέτησε τα βασικά σημεία του concept, μαζί με τους προβολείς μπούμερανγκ και την αιωρούμενη οροφή. Ένα μεγάλο πλεονέκτημα στην παραγωγή του Murano ήταν το εσωτερικό του, το οποίο αναμφισβήτητα ξεπέρασε τις προσδοκίες που είχε καλλιεργήσει το concept.

Από το Nissan Kicks Concept (Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Σάο Πάολο 2014), στο Nissan Kicks παραγωγής (πρώτη γενιά, Ρίο ντε Τζανέιρο, Μάιος 2016).

Αν και χρειάστηκαν δύο χρόνια για το μοντέλο παραγωγής του Nissan Kicks,  αφότου αποκαλύφθηκε το concept στο Σάο Πάολο, το επίπεδο του σχεδιασμού και της λεπτομέρειας που διατηρήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, άξιζαν την αναμονή. Τόσο το concept όσο και το μοντέλο παραγωγής μοιράστηκαν ακόμη και παρόμοιους χρωματικούς συνδυασμούς, εμπνευσμένους από τη Βραζιλία. Αν και λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στη Νότια Αμερική, το Nissan Kicks έχει γίνει ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο, βρίσκοντας απήχηση σε αγοραστές αυτοκινήτων που λατρεύουν το μέγεθος, την αξία, τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, τη μεγάλη χρηστικότητα, αλλά  και τη δυνατότητα να το εξατομικεύσουν, σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους.

Από το Nissan Gripz Concept (Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης 2015) στο Nissan JUKE παραγωγής (δεύτερη γενιά, 9 Σεπτεμβρίου 2019).

Όταν το πρώτης γενιάς  Nissan JUKE κυκλοφόρησε το 2009, είναι ρπάγματι πολύ προχωρημένο, θυμίζοντας το Nissan Gripz Concept. Το εξωτερικό του πρωτότυπου crossover σχεδιάστηκε στην Ευρώπη, ενώ το εσωτερικό, εμπνευσμένο από μοτοσυκλέτα, αναπτύχθηκε από σχεδιαστές στην Ιαπωνία. Η παγκόσμια προσπάθεια ομογενοποιήθηκε άψογα το φθινόπωρο του 2019, όταν το ολοκαίνουργιο Nissan JUKE έκανε το ντεμπούτο του ταυτόχρονα σε έξι ευρωπαϊκές πόλεις, με τεχνολογίες από το ProPILOT και το NissanConnect έως το ηχοσύστημα Bose Personal Plus, με τα ενσωματωμένα ηχεία στο προσκέφαλο των μπροστινών καθισμάτων.

Από το Nissan IDS Concept (Σαλόνι Αυτοκίνητου του Τόκιο 2015), στο Nissan LEAF παραγωγής (δεύτερη γενιά, Τόκιο, Σεπτέμβριος 2017).

Το Nissan IDS Concept μας έδειξε ένα διαφορετικό όραμα για το αύριο, όπου το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκτός από κορυφαίες επιδόσεις, μπορεί επίσης να χειριστεί πολλές λειτουργίες, μιμούμενο  το στιλ οδήγησης και τις προτιμήσεις του οδηγού. Όταν το νέο Nissan LEAF έκανε το ντεμπούτο του δύο χρόνια αργότερα, εισήγαγε μια νέα οδηγική εμπειρία με τις τεχνολογίες ProPILOT και e-Pedal, ένα εντελώς νέο στιλ μέσα και έξω, περισσότερες δυνατότητες εξατομίκευσης, προσαρμοσμένες στην εμπειρία χρήσης ενός EV, καθώς και βελτιωμένη συνδεσιμότητα. Το βραβευμένο σύστημα ProPILOT βοηθά τους οδηγούς να ελέγχουν την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, να διατηρούν το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας, ενώ μπορεί να βοηθήσει στο φρενάρισμα, όταν είναι απαραίτητο. Το e-Pedal επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει την επιτάχυνση και την επιβράδυνση μόνο με το πεντάλ γκαζιού, καθιστώντας την οδήγηση λιγότερο αγχωτική.

 

Από το Nissan Ariya Concept (Σαλόνι Αυτοκίνητου Τόκιο 2019) στο Nissan Ariya παραγωγής (Ιούλιος 2020).

Η Nissan υπήρξε πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά οχήματα μαζικής παραγωγής,  ξεκινώντας με το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο LEAF, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε το ηλεκτρικό φορτηγό e-NV200 και αργότερα τα μοντέλα e-POWER Note και Serena. Τώρα, το Ariya Concept ανταποκρίνεται στην νέα εποχή, με εντυπωσιακά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, κορυφαίες εσωτερικές ανέσεις και μεγάλους χώρους, σε συνδυασμό με επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου. Ακόμη και ένα συμβατικό στοιχείο, όπως η παραδοσιακή μπροστινή μάσκα, έχει εξελιχθεί σε μια εντυπωσιακή «ασπίδα» για την προστασία σημαντικής τεχνολογίας, που χρησιμοποιείται από το τελευταίας γενιάς σύστημα υποστήριξης οδηγού ProPILOT.