Στα 100 εκατ. ευρώ πωλήσεις ο όμιλος Paliria

Δημήτρης Μπαλής

 

Η επίσκεψη στο βασικό εργοστάσιο του ομίλου Paliria, στα Πολιτικά Ευβοίας, εκεί από όπου ξεκίνησε ο Αντώνης Σουλιώτης το 1957 να δημιουργεί αυτή τη ξεχωριστή εταιρεία, ήταν καταλυτική ώστε αφενός να δω τον τρόπο παραγωγής των προϊόντων, χωρίς συντηρητικά και αφετέρου να μάθω για το παρόν και το μέλλον του ομίλου, πλέον, μετά την εξαγορά και της εταιρείας Τσαμπάσης στο Αργος.

Εν αρχή το 1957

Ο Αντώνης Σουλιώτης, έμπορος τροφίμων από τη Στερεά Ελλάδα έως την Κόρινθο, δέχθηκε τις προτροπές φίλων να φτιάξει ντολμαδάκι και τουρσί. Τότε υπήρχαν πάνω από 30 οικοτεχνίες που έφτιαχναν ντολμαδάκι. Ξεκίνησε, λοιπόν, δίπλα σε ένα παλιό σπίτι στην Εύβοια στα Πολιτικά, να φτιάξει την οικοτεχνία, με γεννήτρια και χάρτμπορ για τοίχους! Επισκεπτόμενος μια από τις ανταγωνίστριες εταιρείες, τη Ρεκόρ, μπήκε ως πελάτης και γνώρισε στην παραγωγή τον αρχιμάστορα. Χωρίς δισταγμό, του έδωσε τα διπλά χρήματα και τον πήρε στη δουλειά του. Άνοιξε νέο κτήριο, ενώ εντάχθηκαν στη δουλειά και τα παιδιά του, από την ηλικία των 10 ετών.

Η διεθνοποίηση

Χρονιές ορόσημο για την Paliria, η οποία από τη Μεταπολίτευση, από το 1974 ξεκίνησε να κάνει εξαγωγές στις ΗΠΑ. Το 1989 εντάχθηκε σε αναπτυξιακό νόμο λαμβάνοντας επιδότηση και σιγά σιγά άρχισε να συνεργάζεται με σούπερ μάρκετ, στα πρώτα τους βήματα, τότε. Το 2000 ανοίγει εργοστάσιο Βουλγαρία, προκειμένου να ανταγωνιστεί τις χαμηλές τιμές της Τουρκίας.

Το 2008 ανοίγει εργοστάσιο στην Κίνα, από όπου προέρχεται, από ειδικούς αμπελώνες, σχεδόν το σύνολο του αμπελόφυλλου (λίγα προέρχονται από Τουρκία και Νότιο Αφρική, πληρώντας όλες τις προδιαγραφές χωρίς φυτοφάρμακα).

Το 2015 μπήκε και στον κλάδο της πίτας με συνεργάτη στη Βόρειο Ελλάδα και εξαπλώθηκε σε ΗΠΑ και Αυστραλία.

Το 2018 ανοίγει δεύτερη μονάδα στη Βουλγαρία και το 2019 η ελληνική εταιρεία VNK Capital αγοράζει το 36% της Paliria, με τον Κωνσταντίνο Σουλιώτη να διατηρεί το 45% και τα αδέρφια του το υπόλοιπο ποσοστό.

Το 2019 ανοίγει εργοστάσιο στην Ιορδανία και το 2023 εξαγοράζει την  εταιρεία Τσαμπάσης στο Αργος, εξειδικευμένη στην πίτα, με άριστο προσωπικό και προϊόντα.

Σήμερα ο όμιλος Paliria διαθέτει 7 μονάδες παραγωγής (από 2 σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κίνα και 1 στην Ιορδανία), με 1.800 άτομα προσωπικό.

Όγκος πωλήσεων και επενδύσεις

Ο όμιλος Paliria αποτελεί τον Νο1 παραγωγή ντολμά παγκοσμίως. Καθημερινά τυλίγονται 2 εκατ. ντολμαδάκια (στην Ελλάδα 3.000 – 3.500 ημερησίως η κάθε εργαζόμενη, ενώ δύο αδερφές στην Ιορδανία τυλίγουν 5.000 και 5.500 η καθεμία).

Διαθέτει προϊόντα και στις τρεις κατηγορίες (ράφι, ψυγείο, κατάψυξη), ενώ έχει παρουσία σε πάνω από 60 χώρες με τις εξαγωγές να ξεπερνούν τους 24.000 τόνους.

Το 2023 η εταιρεία θα κλείσει με 100 εκατ. ευρώ πωλήσεις, με το 80% να είναι εξαγωγές. Μόνο η Σαουδική Αραβία κάνει 17 εκατ. πωλήσεις, από 200 χιλιάδες το 2000. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του ομίλου είναι ότι το 65% της παραγωγής είναι Private Label (σε ομίλους σούπερ μάρκετ) και το 35% με το brand Parliria.

Το 2019 μπήκε στα έτοιμα γεύματα και έχει θεαματική πορεία με 18 κωδικούς, με στόχο να στείλει έτοιμα γεύματα και στο εξωτερικό, ξεκινώντας από Αγγλία και Ολλανδία το 2024.

Ο όμιλος πρόκειται να επενδύσει 17 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία. Έχει ενταχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο για 5,8 εκατ. ευρώ και οι επενδύσεις θα αφορούν αυτοματοποίηση, σύγχρονα συστήματα μαγειρέματος (στα Πολιτικά), αναβάθμιση εξοπλισμού, πράσινη ενέργεια – φωτοβολταϊκά, υποδομές (αποθήκες, βοηθητικοί χώροι).

Η ελληνική κουζίνα θα γίνει trend

Με στόχο να καταστήσει την ελληνική κουζίνα trend, παγκοσμίως, ο όμιλος Paliria δημιουργεί νέα προϊόντα έχοντας πάνω από 120 συνταγές, με πρώτες ύλες από το εξωτερικό καθώς δεν φθάνει η ελληνική παραγωγή (ειδική ποικιλία ρυζιού από την Ιταλία).

Έχοντας κατά νου ότι η επανάσταση στο έτοιμο φαγητό είναι μπροστά μας, ο όμιλος αναπτύσσει συνεχώς νέα προϊόντα, προσθέτει προσωπικό (δυσκολία στο εξειδικευμένο), αυξάνει τις εξαγωγές και στο τέλος του 2024 θα παρουσιάσει το ESG μοντέλο του, ενώ προς το παρόν δεν σκέφτεται την είσοδο στο Χρηματιστήριο.