Δημήτρης Μπαλής
Δεν αποτελεί επίτευγμα το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση προτίμησης για Γερμανούς, Γάλλους και Βρετανούς για να κάνουν διακοπές στη χώρα μας και στην 7η θέση για τους Ισπανούς. Αλίμονο αν η Ελλάδα που «χτίζει» τον τουρισμό της πάνω σε αυτές τις χώρες, τις τελευταίες δεκαετίες, δεν είναι καταφέρει να είναι ψηλά στη λίστα. Βέβαια, θα μπορούσε να ήταν σε καλύτερη θέση, δεδομένου των επενδύσεων που γίνονται, και θα μπορούσε να αναδεικνύει ακόμα καλύτερα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα.
Η τελευταία μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ για το προφίλ σημαντικών αγορών του ελληνικού τουρισμού, τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία που συνεισφέρουν άνω του 40% των εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού, αναφέρει σημαντικά δεδομένα.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη για τις χώρες – αγορές της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας και της Ισπανίας, ο προγραμματισμός των διακοπών στο εξωτερικό φαίνεται να ξεκινάει από νωρίς. Το 70% των Γερμανών, των Βρετανών και των Ισπανών και το 60% των Γάλλων έχουν ήδη αρχίσει τον προγραμματισμό για τα ταξίδια τους επόμενους 12 μήνες.
Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται οι Ευρωπαίοι να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση για τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου και στην 7η θέση για την αγορά της Ισπανίας. Η διαφορά ωστόσο μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μία ή δύο θέσεις είναι πολύ μικρή (της τάξεως της 1 ποσοστιαίας μονάδας ή λιγότερο) και οι χώρες αυτές είναι είτε πολύ μεγαλύτερες (π.χ. Γαλλία ή Ηνωμένο Βασίλειο) είτε πολύ πιο εύκολα προσβάσιμες ακόμα και οδικώς (π.χ. η Αυστρία από τη Γερμανία).
Διάρκεια ταξιδιού
Αναφορικά με τη διάρκεια του ταξιδιού από τον τόπο διαμονής προς τον προορισμό των διακοπών, η προτίμηση είναι με διαφορά σε ταξίδια μικρότερων αποστάσεων, με διάρκεια λιγότερη από 3 ώρες. Ταξίδι με διάρκεια λιγότερη των 3 ωρών δηλώνουν ότι προτιμούν σχεδόν 8 στους 10 Γερμανούς, τα τρία τέταρτα των Γάλλων και των Βρετανών καθώς και το 78% των Ισπανών. Το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι πιο μακριά γεωγραφικά αποτελεί συγκριτικό μειονέκτημα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν αποτελεί τελικά δημοφιλή προορισμό για τις μεγάλες αγορές κι εδώ φαίνεται και το ισχυρό brand του προορισμού.
Προγραμματιζόμενες δαπάνες
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα συμπεράσματα της μελέτης σε σχέση με τις προγραμματιζόμενες δαπάνες, αποτυπώνοντας και την υψηλότερη προτεραιοποίηση πλέον των ταξιδιών στην Ευρώπη τη μετα-πανδημική περίοδο παρά τις πιέσεις στα εισοδήματα λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων. Και στις τέσσερις χώρες το ποσοστό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν περισσότερα είναι μεγαλύτερο από αυτό όσων σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα κατά 10 έως 20 ποσοστιαίες μονάδες. Ειδικότερα, η επικρατέστερη με διαφορά απάντηση στις υπό μελέτη αγορές, είναι ότι το ταξιδιωτικό κοινό προτίθεται να ξοδέψει φέτος όσα ξοδεύει συνήθως και ακολουθούν στη δεύτερη θέση όσοι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα. Σκοπεύουν να ξοδέψουν όσα ξοδεύουν συνήθως, το 50% των Γερμανών, το 47% των Γάλλων, το 51% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 44% των Ισπανών, ενώ περισσότερο από το σύνηθες σκοπεύει να ξοδέψει το 31% των Γερμανών, το 29% των Γάλλων, το 29% των κατοίκων του Ην. Βασιλείου και το 36% των Ισπανών.
Κίνητρα και είδος διακοπών στο εξωτερικό
Ως προς το κίνητρο όσων προτίθενται να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, γι’ αυτούς που έχουν ξεκινήσει να οργανώνουν τις διακοπές τους, στην πρώτη θέση είναι η απόλαυση και η χαλάρωση που προτιμά το 56% των Γερμανών, το 55% των Γάλλων, το 71% των κατοίκων του Ηνωμένου Βασιλείου και το 58% των Ισπανών. Ακολουθεί η εμπειρία ενός νέου μέρους ή πολιτισμού για το 51% των Γερμανών, το 56% των Γάλλων, το 50% των κατοίκων του Ηνωμένου Βασιλείου και το 55% των Ισπανών. Ιδιαίτερα μεγάλη σημασία δίνουν στον καιρό οι Βρετανοί (51%) και οι Γερμανοί (45%) ενώ πολύ υψηλό είναι και το ποσοστό των Γερμανών (41%) που αποζητούν νέες και συναρπαστικές δραστηριότητες.
Σχετικά με το είδος των διακοπών στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, ή το είδος των διακοπών ευρύτερα που προτιμούν οι υπό μελέτη αγορές, ξεχωρίζουν τα ταξίδια σε παραθαλάσσιους προορισμούς (Beach/Coast), City Break, τα ταξίδια στη φύση, η επίσκεψη σε αξιοθέατα, συγγενείς και φίλους και τα ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Ειδικότερα, τα ταξίδια για τη θάλασσα προτιμούν το 51% των Γερμανών, το 31% των Γάλλων, το 40% από το Ηνωμένο Βασίλειο και το 24% των Ισπανών. City Break προτιμούν το 41% των Γερμανών, το 31% των Γάλλων, το 38% από το Ην. Βασίλειο και το 29% των Ισπανών. Οι Γερμανοί δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον και για διακοπές στη Φύση (40%) και για Περπάτημα / Πεζοπορία ( 29%).