Δημήτρης Μπαλής
Δεν είναι το μεγαλύτερο αεροσκάφος της πολιτικής αεροπορίας, ωστόσο είναι το πιο προηγμένο τεχνολογικά και βέβαια το πιο οικολογικό. Το A350 XWB της Airbus, στην έκδοση 900, ένα από τα 23 συνολικά που διαθέτει η Qatar Airways (80 έβαλε παραγγελία) και βέβαια πολλές ακόμη αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, έκανε σήμερα το πρωί την παρθενική του πτήση στην Αθήνα, από τη Ντόχα, στο καθημερινό δρομολόγιο της εταιρείας από το Κατάρ.
Κυβερνήτης, ο Κώστας Ηλιάκης, ένας Περιστεριώτης πιλότος, που με την αποφοίτηση από το λύκειο της Ανθούπολης, πήγε αμέσως για σπουδές σε σχολή πιλότων αεροσκαφών στις ΗΠΑ. Με την πολυετή του εμπειρία στην Ολυμπιακή, πήγε στην Qatar και μάλιστα κατάφερε να αναρριχηθεί στην κορυφή, όντας ο υπεύθυνος του επιχειρησιακού έργου της εταιρείας, ο άνθρωπος που συζητά για όλα με τους κατασκευαστές αεροσκαφών, όπως η Airbus, που δίνει λύση σε όλα τα θέματα και που διαχειρίζεται έναν αριθμό πάνω από 3.700 πιλότους, εκ των οποίων 70 Έλληνες.
Με τον κυβερνήτη Κώστα Ηλιάκη, συμμαθητή μου στο λύκειο
Ο Κώστας Ηλιάκης κόβει την τούρτα γενεθλίων του
Στο αεροδρόμιο, η ευχάριστη έκπληξη που περίμενε τον Ελληνα πιλότο, εκτός από τη σύζυγό του, ήταν μια τούρτα γενεθλίων, καθώς σήμερα συμπληρώνει τα 50 του χρόνια. Στη συζήτηση που είχα με τον συμμαθητή μου στο λύκειο, έμαθα περισσότερα για το αεροσκάφος αυτό, με το οποίο είχα κάνει δοκιμαστική πτήση πριν από δύο χρόνια στη Γαλλία, πριν ακόμα δοθεί σε λειτουργία. Είναι το πιο ελαφρύ, ως μεσαίου μεγέθους και μεγάλων αποστάσεων αεροσκάφος, διότι η άτρακτος είναι κατασκευασμένη κατά 53% από σύνθετα υλικά (περίπου 30& ανθρακονήματα), υλικό που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την κατασκευή των μονοθεσίων της Φόρμουλα 1. Επίσης, χρησιμοποιείται τιτάνιο και τελευταίας τεχνολογίας αλουμίνιο. Καταναλώνει 25% λιγότερο καύσιμο από ένα άλλο αντίστοιχο, και εκπέμπει 25% λιγότερους ρύπους. Χρησιμοποιεί τους καλύτερους κινητήρες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αεροπορία, Rolls-Royce Trent XWB, έχει σχεδόν αθόρυβη καμπίνα και πολύ περιορισμένους εξωτερικούς θορύβους. Ίσως το πιο αξιοπερίεργο είναι ότι η ταλάντωση του φτερού, αγγίζει τα 5,5 μέτρα (!), σε πιθανές αναταράξεις.
Η χωρητικότητά του φθάνει τους 350 επιβάτες, όμως η Qatar έχει μόνο 283 θέσεις, ακριβώς επειδή θέλει μεγαλύτερη άνεση για τους επιβάτες της, ακόμη και στην οικονομική θέση.
Επειδή η Αθήνα δεν ανήκει στους προορισμούς μεγάλων αποστάσεων, πιθανότατα το νέο αεροσκάφος να μην έρθει ξανά στην Ελλάδα.
Καταλήγοντας, η Qatar αναμένει σύντομα το ολοκαίνουργιο Α350-1000, μεγαλύτερο από το Α350-900, με περισσότερες θέσεις, ίδια τεχνολογία και ακόμα πιο ισχυρούς κινητήρες.