Θα μπορούν και 17χρονοι να οδηγούν φορτηγό στην Ευρώπη

Δημήτρης Μπαλής

 

Μπορεί το Ευρωκοινοβούλιο να λαμβάνει σωστές αποφάσεις, ως επί το πλείστον, ωστόσο ορισμένα νομοθετήματα προβληματίζουν έντονα.

Χθες, στο Ευρωκοινοβούλιο υπερψηφίστηκε (339 ψήφοι υπέρ, 240 κατά και 37 αποχές) στην Ολομέλεια η αναθεώρηση της ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις άδειες οδήγησης και ναι μεν περιλαμβάνει μέτρα στη θετική κατεύθυνση, αλλά το να βάζεις 17χρονους πίσω από το τιμόνι ενός φορτηγού, έστω και με τη συνοδεία έμπειρου οδηγού ή 18χρονους να οδηγούν φορτηγά ή λεωφορεία με έως 16 επιβάτες, είναι αρκετά επικίνδυνο.

Ας ξεκινήσουμε με τα θετικά, καθώς με περισσότερες από 20.000 ζωές να χάνονται στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης κάθε χρόνο, έπρεπε κάτι να γίνει και εν προκειμένω να αναθεωρηθούν οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τις άδειες οδήγησης, ώστε να διασφαλιστεί ότι συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια και στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ΕΕ.

Πιο αυστηρή η εξέταση με νέες προϋποθέσεις

Το Κοινοβούλιο ζητά οι οδηγοί να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης και να γνωρίζουν τους κινδύνους, ιδίως για τους ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί, τα παιδιά, οι ποδηλάτες και οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών. Ως εκ τούτου, η οδήγηση σε χιόνι και ολισθηρές συνθήκες, η ασφαλής χρήση του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, τα τυφλά σημεία, τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και το ασφαλές άνοιγμα των πορτών του οχήματος θα πρέπει επίσης να αποτελούν μέρος της εξέτασης για την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Ισχύς των αδειών οδήγησης και έλεγχοι υγείας

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν ότι οι άδειες οδήγησης θα πρέπει να ισχύουν για τουλάχιστον 15 χρόνια για μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα. Οι αντίστοιχες για φορτηγά και λεωφορεία θα έχουν ελάχιστη διάρκεια 5 χρόνων.

Ωστόσο, κι αυτό είναι κάτι που προβληματίζει, οι ευρωβουλευτές δεν στηρίζουν τη μείωση της διάρκειας ισχύος των αδειών οδήγησης για ηλικιωμένους, όπως πρότεινε η Επιτροπή, θωρώντας ότι δεν πρέπει να υπάρχουν διακρίσεις (!) και να διασφαλίζεται το δικαίωμα τους στην ελεύθερη κυκλοφορία και τη συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή.

Ακόμα πιο περίεργο είναι ότι οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να μπορούν οι οδηγοί να αξιολογούν οι ίδιοι (!) την ικανότητα οδήγησής τους όταν εκδίδεται και ανανεώνεται άδεια οδήγησης, επιτρέποντας στις χώρες της ΕΕ να αποφασίζουν εάν η αυτοαξιολόγηση θα πρέπει να αντικατασταθεί από μια ιατρική εξέταση με κατ’ ελάχιστο εξετάσεις όρασης και καρδιαγγειακών παθήσεων για τους οδηγούς. Πάντως, οι ευρωβουλευτές ζητούν οι κυβερνήσεις των κρατών μελών να καταβάλουν μεγαλύτερες προσπάθειες για την αύξηση της ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με ψυχικά και σωματικά σημάδια που μπορεί να θέσουν ένα άτομο σε κίνδυνο κατά την οδήγηση.

Απομένει να δούμε πώς θα μπορέσει κάτι τέτοιο να εφαρμοστεί στην Ελλάδα.

Από 17 ετών στο τιμόνι φορτηγού και από 18 σε λεωφορείο

Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν ότι οι άπειροι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλλονται σε δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα υπόκεινται σε ορισμένους περιορισμούς, όπως αυστηρότερα όρια αλκοόλ και αυστηρότερες ποινές για μη ασφαλή οδήγηση, σύμφωνα με το Κοινοβούλιο.

Ωστόσο, κι εδώ είναι το μεγάλο θέμα της χθεσινής ψήφισης, ότι για να αντιμετωπιστεί η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να επιτρέπεται σε οδηγούς 18 ετών και άνω να αποκτούν άδεια οδήγησης φορτηγού ή λεωφορείου με έως 16 επιβάτες, εφόσον διαθέτουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Επιπλέον, οι οδηγοί από 17 ετών θα πρέπει να είναι επιλέξιμοι για άδεια οδήγησης αυτοκινήτων ή φορτηγών αν συνοδεύονται από έμπειρο οδηγό. Κι εδώ γεννάται το ερώτημα, πώς ελέγχεται αφενός αυτό και πώς μπορούμε να πούμε ότι μέσα σε λίγους μήνες οδήγησης και μερικών μαθημάτων πριν την απόκτηση διπλώματος, έχει την εμπειρία κάποιος 17χρονος ή 18χρονος να οδηγήσει τόσο μεγάλα οχήματα. Και πέραν αυτού εγείρονται ζητήματα και αμοιβών, διότι αλλιώς αμείβεται ένα 45χρονος επαγγελματίας οδηγός και αλλιώς ένας 18χρονος, δηλαδή πολλές επιχειρήσεις ίσως επιδιώξουν τους νέους σε ηλικία για χαμηλότερο εργατικό κόστος.

Ψηφιακή άδεια οδήγησης

Για τη στήριξη της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς, οι ευρωβουλευτές τάσσονται υπέρ της καθιέρωσης ψηφιακής άδειας οδήγησης, η οποία θα είναι διαθέσιμη σε κινητό τηλέφωνο και πλήρως ισοδύναμη με το συνηθισμένο δίπλωμα.

Κουντουρά: Μεγάλο πλήγμα για την οδική ασφάλεια σε Ελλάδα και Ευρώπη η νομοθέτηση της δυνατότητας να οδηγούν φορτηγά νέοι 17 ετών και λεωφορεία νέοι 18 ετών.

Η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά, συντονίστρια της πολιτικής της ομάδας στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN, εξέφρασε την έντονη απογοήτευσή της για την μείωση των ορίων ηλικίας και την αγωνία της για την αύξηση των κινδύνων στους ευρωπαϊκούς δρόμους που η μείωση αυτή συνεπάγεται.

«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μεγάλο έλλειμμα σε επαγγελματίες οδηγούς, όμως η λύση δεν είναι να επιδιώξει να  το καλύψει  από τη μείωση των ορίων ηλικίας, υπονομεύοντας έτσι το στόχο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής», δήλωσε χαρακτηριστικά η Έλενα Κουντουρά, μετά την ψηφοφορία.

Η Έλενα Κουντουρά είχε καταθέσει τροπολογίες στην επίμαχη οδηγία, οι οποίες δεν στηρίχθηκαν από συγκεκριμένες ομάδες ευρωβουλευτών, έχοντας ταχθεί κατηγορηματικά κατά της μείωσης των ορίων ηλικίας, ώστε να μην επιτραπεί σε νέες και νέους από την ηλικία μόλις των 17 ετών να οδηγούν τεράστια φορτηγά, αλλά και από 18 χρονών να οδηγούν λεωφορεία.