Τι έγινε με τα ελληνικά ξενοδοχεία το 2023

Δημήτρης Μπαλής

 

Σε μια χρονιά ρεκόρ του ελληνικού τουρισμού, όπως ήταν το 2023, ήταν αδύνατον να μην έχουν συμμετοχή -και μάλιστα μεγάλη- τα ξενοδοχεία. Αλλωστε αποτελούν τον βασικό τρόπο διαμονής, διότι υπάρχουν τα καταλύματα όπως και τα διαμερίσματα-κατοικίες βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για τον ξενοδοχειακό κλάδο το 2023, την οποία  πραγματοποίησε το ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, είχαμε αυξήσεις σε όλους τους τομείς, από τιμές και πληρότητα, έως και επενδύσεις.

Το πρώτο στοιχείο είναι ότι παρατηρείται σταθερή εικόνα στους μήνες λειτουργίας των εποχικών ξενοδοχείων – κατά μέσο όρο 5,7 μήνες το 2023 (5,6 μήνες το 2022)- ενώ παρουσιάζεται και ομοιογένεια ανάμεσα στις κατηγορίες.

Επίσης, καταγράφεται αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων κατά τους μήνες Μάιο  (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο  (49% το 2023 από 44% το 2022) γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, μολονότι χρειάζεται πολλή δουλειά ακόμα.

Τους ίδιους μήνες (Μάιο και Οκτώβριο), σημειώνεται αύξηση της μέσης τιμής διάθεσης δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.

Πάντως, σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ και επίσης κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός (Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%)  και δύο αστέρων (Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%).

Αύξηση είχαμε και μάλιστα μεγάλη, στον τζίρο των ξενοδοχείων, κατά 23% σε σχέση με το 2022, φθάνοντας τα 10,5 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς (+9,4%) και εποχικής (+27,4%) λειτουργίας.

Παράλληλα, παρόλο που μιλάμε συνεχώς για έλλειψη εργατικών χεριών στον τουρισμό, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6%  σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά  και ξεπέρασε τις 208.000 θέσεις εργασίας.

Η αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης συνδέεται και με επενδύσεις των ξενοδόχων που για το 2023 ανήλθαν συνολικά σε 761 εκατ. ευρώ, με το 13% να αφορά δράσεις βιωσιμότητας.

Ως προς τα προβλήματα των ξενοδοχείων, όπως καταγράφονται στην έρευνα, παραμένουν η   εύρεση προσωπικού,  το κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος,  η  μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

«Ο ελληνικός τουρισμός πηγαίνει καλά και έχει σταθερή δυναμική. Το αναδεικνύει η Ετήσια Έρευνά μας,  μέσα από τα βασικά μεγέθη του κλάδου που επιβεβαιώνουν πως ο τουρισμός συνεχίζει να είναι ο πρωταγωνιστής της εθνικής οικονομίας  και το ελληνικό ξενοδοχείο συνεχίζει τη μεγάλη προσφορά του στη χώρα. Απόδειξη τα 2,5 δισ. ευρώ που επενδύθηκαν την τελευταία πενταετία από τα ξενοδοχεία για την αναβάθμισή τους ώστε να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης. Είμαστε λοιπόν στο σωστό δρόμο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν μεγάλες προκλήσεις, από την εύρεση προσωπικού και το ενεργειακό κόστος μέχρι τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Γι’ αυτό και συνεχίζουμε να καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια αντιμετώπισής τους. Με τεκμηριωμένες θέσεις και υπεύθυνη επιστημονική δουλειά. Ο τουρισμός δεν προσφέρεται ούτε για πανηγυρισμούς, ούτε για μεμψιμοιρίες. Είναι πεδίο συνεργασίας και συλλογικής δράσης», ανέφερε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός.

.