Το Connecting Europe Express θα περάσει και από την Ελλάδα
Προχθές, 2 Σεπτεμβρίου, από την Πορτογαλία και τη Λισαβόνα, ξεκίνησε το ταξίδι του το ειδικό τρένο «Connecting Europe Express», στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων 2021. Μέσα στις επόμενες 35 μέρες το τρένο θα περάσει από 40 πόλεις 26 κρατών (Μαδρίτη, Ρώμη, Βιέννη, Μπρατισλάβα, Ζάγκρεμπ, Βελιγράδι, Σκόπια, Αθήνα κλπ.), καταλήγοντας στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου. Στις 14 Σεπτεμβρίου το τρένο θα φτάσει στην Αθήνα (μέσω Βόρειας Μακεδονίας) με ενδιάμεσες στάσεις σε Ειδομένη και Θεσσαλονίκη, ενώ την επόμενη μέρα θα αναχωρήσει προς Βουλγαρία και πάλι μέσω Θεσσαλονίκης.
Κατά μήκος της διαδρομής, προγραμματίζονται διάφορες εκδηλώσεις για την υποδοχή του τρένου σε σιδηροδρομικούς σταθμούς σε ολόκληρη την Ευρώπη. Οι λάτρεις των σιδηροδρόμων μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν συζητήσεις μέσα στην αμαξοστοιχία, καθώς και συνέδρια σχετικά με την πολιτική της ΕΕ για τις υποδομές και τον ρόλο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), που θα μεταδίδονται ζωντανά μέσω του ιστότοπου της εκδήλωσης από τη Λισαβόνα, το Βουκουρέστι, το Βερολίνο και το Bettembourg. Το Connecting Europe Express είναι αποτέλεσμα της μοναδικής συνεργασίας ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην Κοινότητα Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων και Διαχειριστών Υποδομών (CER), με ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, διαχειριστές υποδομών και πολλούς άλλους εταίρους σε ευρωπαϊκό και σε τοπικό επίπεδο.
Το Connecting Europe Express κατέστησαν δυνατό εταίροι του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα και θεσμικά όργανα που ένωσαν τις δυνάμεις τους σε ενωσιακό, εθνικό και τοπικό επίπεδο. Λόγω του διαφορετικού πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ευρώπη, το Connecting Europe Express θα περιλαμβάνει, στην πραγματικότητα, τρεις αμαξοστοιχίες —την ιβηρική αμαξοστοιχία, την κλασική αμαξοστοιχία και τη βαλτική αμαξοστοιχία— που θα συναντιόνται κατά τη διαδρομή. Το έργο υπενθυμίζει την έλλειψη διαλειτουργικότητας ανάμεσα σε ορισμένα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου της Ευρώπης, αλλά θα καταδείξει επίσης την πολύ καλή συνεργασία ανάμεσα στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τους διαχειριστές υποδομής.
Τα βαγόνια παρέχονται από διάφορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες. Ένα από αυτά, που παρέχεται από τη MAV (Ουγγαρία), θα φιλοξενήσει κινητή έκθεση που διοργανώνει ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) και η κοινή επιχείρηση Shift2Rail. Θα προβάλει τις πολυάριθμες υφιστάμενες τεχνολογίες και καινοτομίες που βελτιώνουν τη σιδηροδρομική εμπειρία και θα δείξει τον τρόπο με τον οποίο η ΕΕ στηρίζει έργα υποδομής. Την κλασική αμαξοστοιχία θα συμπληρώνουν ένα βαγόνι διαλέξεων (το οποίο παρέχει η SNCF, Γαλλία), δύο κλασικά βαγόνια επιβατών (DB, Γερμανία και SBB, Ελβετία), ένα βαγόνι-εστιατόριο (FS, Ιταλία) και μια κλινάμαξα (ÖBB, Αυστρία). Η ιβηρική αμαξοστοιχία που ταξιδεύει μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας παρασχέθηκε από την ισπανική εταιρεία Renfe, ενώ η λιθουανική LTG εκμεταλλεύεται τη βαλτική αμαξοστοιχία.
Στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης πανδημίας, δόθηκε προτεραιότητα στην ασφάλεια κατά τη διοργάνωση όλων των δραστηριοτήτων γύρω από το Connecting Europe Express. Ορισμένες εκδηλώσεις θα μεταδίδονται ζωντανά και οι λάτρεις των τρένων ενθαρρύνονται να υποδεχτούν την αμαξοστοιχία σε ορισμένους σταθμούς.