Δημήτρης Μπαλής
Πολύ ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία για το 2023 από την Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας – CLIA.
Η Έκθεση Περιβαλλοντικών Τεχνολογιών και Πρακτικών της Παγκόσμιας Βιομηχανίας Κρουαζιέρας για το 2023, δείχνει ότι τα στοιχεία του Βιβλίου Παραγγελιών του 2023 εμφανίζουν τις εταιρείες κρουαζιέρας να συνεχίζουν τις επενδύσεις σε νέα πλοία, με 44 νέα κρουαζιερόπλοια υπό κατασκευή μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, ανεβάζοντας σε 62 δισεκατομμύρια δολάρια τις επενδύσεις των εταιρειών από το 2019. Από αυτά τα νέα πλοία, τα 25 θα είναι με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) και τα 7 είτε έτοιμα για χρήση μεθανόλης κατά την παράδοση είτε με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης, αντιπροσωπεύοντας μια επένδυση σε νέες τεχνολογίες κινητήρων που θα επιταχύνουν τη θαλάσσια μετάβαση προς ένα μέλλον καυσίμων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Μεταξύ των παραδειγμάτων προόδου που αναφέρονται στην Έκθεση περιλαμβάνεται και ο αριθμός των πιλοτικών προγραμμάτων εναλλακτικών καυσίμων και δοκιμών που εφαρμόζονται επί του παρόντος σε κρουαζιερόπλοια. Επιπλέον, ένας αυξανόμενος αριθμός πλοίων που θα πλέουν ή θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια τους τα επόμενα πέντε χρόνια, είτε θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα είτε θα μπορούν να ενσωματώνουν καύσιμα μηδενικού άνθρακα όταν αυτά καταστούν διαθέσιμα. Η Έκθεση της CLIA του 2023 παρουσιάζει, επίσης, άλλες σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποιούν οι εταιρείες κρουαζιέρας για τη μείωση των εκπομπών κατά τον ελλιμενισμό τους και εν πλω, όπως τα συστήματα ηλεκτροδότησης από την ξηρά, τα οποία επιτρέπουν στα κρουαζιερόπλοια να σβήνουν τους κινητήρες για σημαντική μείωση των εκπομπών, ενώ βρίσκονται στο λιμάνι.
Όλο και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας διαφοροποιούν τις ενεργειακές τους λύσεις, περιλαμβάνοντας κινητήρες πολλαπλών καυσίμων, δοκιμάζοντας τεχνολογίες κυψελών καυσίμων, αιολική ενέργεια (συμπεριλαμβανομένης τεχνολογίας σταθερών πανιών solid sail), καθώς και φωτοβολταϊκές λύσεις και αποθήκευση μπαταριών για εξοικονόμηση ενέργειας. Συστήματα αξιολόγησης αποτελεσματικότητας χρησιμοποιούνται τώρα σε 171 πλοία μελών της CLIA, που αντιπροσωπεύουν το 60% του παγκόσμιου στόλου, ενώ έχει προγραμματιστεί να προστεθούν πολλά ακόμα.
Επιπλέον, οι εταιρείες κρουαζιέρας αναζητούν την ευελιξία στα καύσιμα, επενδύοντας σήμερα σε τεχνολογίες πρόωσης με δυνατότητες μετατροπής στο μέλλον – με 32 πιλοτικά έργα και συνεργατικές πρωτοβουλίες σε εξέλιξη με παραγωγούς βιώσιμων καυσίμων και εταιρείες κινητήρων.
Η διαθεσιμότητα βιώσιμων καυσίμων πλοίων παραμένει απαραίτητη για την επίτευξη των στόχων της ναυτιλιακής βιομηχανίας για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα και υπογραμμίζει την ανάγκη οι κυβερνήσεις να υποστηρίξουν τις ερευνητικές προσπάθειες για να επιταχύνουν την ανάπτυξη αυτών των καυσίμων, ώστε να είναι ασφαλή, βιώσιμα και διαθέσιμα προς χρήση.
Τα κυριότερα σημεία προόδου των εταιρειών – μελών της CLIA, για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, περιλαμβάνουν:
Δυνατότητα Παράκτιας Ενεργειακής Υποστήριξης (SSE) – Η ηλεκτροδότηση πλοίων από την ξηρά επιτρέπει την απενεργοποίηση των κινητήρων, μειώνοντας τις εκπομπές έως και 98%, ανάλογα με το μείγμα των πηγών ενέργειας, ενόσω ένα πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι, σύμφωνα με μελέτες που διενεργήθηκαν από λιμενικές αρχές ανά τον κόσμο και από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.
Συστήματα Προηγμένης Επεξεργασίας Λυμάτων – Ως μέρος της συνολικής έμφασης που δίνουν στη βιωσιμότητα, οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί να μην απορρίπτουν ακατέργαστα λύματα οπουδήποτε στον κόσμο, κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας τους.
Ανανεώσιμα καύσιμα και εναλλακτικές πηγές ενέργειας – Αρκετές εταιρείες μέλη της CLIA δοκιμάζουν, χρησιμοποιούν και ενσωματώνουν σε πλοία νέας κατασκευής τη δυνατότητα να λειτουργούν με ανανεώσιμα καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων βιοκαυσίμων και καυσίμων συνθετικού άνθρακα.
Υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) – Καθώς η βιομηχανία κρουαζιέρας αναμένει τη μετάβαση σε ένα μέλλον βιώσιμων και ανανεώσιμων καυσίμων, πολλά κρουαζιερόπλοια χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Τα πλοία που έχουν σχεδιαστεί με κινητήρες LNG και συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου μπορούν να στραφούν σε βιολογικό ή συνθετικό LNG στο μέλλον, με ελάχιστες ή καθόλου τροποποιήσεις.